Alati za upravljanje razvojem turizma u destinaciji
Nova reforma upravljanja održivim turizmom u Republici Hrvatskoj u fokus stavlja turizam koji počiva na kvaliteti i održivosti. Osnovni cilj sveobuhvatne reforme upravljanja razvojem turizma je uspostaviti učinkoviti okvir, strateški, organizacijski i pravni, za upravljanje razvojem turizma u smjeru održivosti.
Zakon o turizmu (NN 156/23), koji je stupio na snagu 1. siječnja 2024. godine temeljni je zakonodavni okvir za upravljanje razvojem turizma u smjeru održivosti. Zakonom o turizmu dodijeljene su nove zadaće turističkim zajednicama u upravljanju destinacijom i to kroz nastavak njihove transformacije u organizacije za upravljanje destinacijom (Destination management organization - DMO), i uspostavljena je njihova vertikalna povezanost kroz nacionalne i regionalne koordinacije na razini predsjednika turističkih zajednica što omogućava jasniju povezanost i koordiniranost rada. Alati koji se turističkim zajednicama daju u upravljanju destinacijom, vezani su i uz upravljanje turističkim tokovima.
Temeljem Zakona o turizmu za jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave turističke zajednice izrađuju plan upravljanja destinacijom kao planski dokument koji određuje smjer razvoja destinacije, u skladu s aktima strateškog planiranja, prostornim planovima, planom upravljanja kulturnim dobrima i drugim važećim planovima i propisima. Plan upravljanja destinacijom, donosi predstavničko tijelo jedinice lokalne odnosno područne (regionalne) samouprave na prijedlog turističkog vijeća turističke zajednice.
Za jedinice lokalne samouprave razvrstane u kategoriju I i II indeksa turističke razvijenosti (ITR) plan upravljanja destinacijom temelji se na izračunu prihvatnih kapaciteta.
Temeljem Zakona o turizmu doneseni su sljedeći provedbeni propisi potrebni za izradu planova upravljanja destinacijom i izračuna prihvatnog kapaciteta:
1. Pravilnik o metodologiji izrade plana upravljanja destinacijom (NN 112/24)
2. Pravilnik o pokazateljima za praćenje razvoja i održivosti turizma (NN 112/24)
Pravilnikom se propisuju:
Uz pravilnik su izrađeni i sljedeći dokumenti:
3. Pravilnik o metodologiji izračuna prihvatnog kapaciteta (NN 112/24)
Sukladno odredbama Zakona o turizmu u upravljanju održivim razvojem turizma u destinaciji predstavničko tijelo jedinice lokalne samouprave može, na temelju plana upravljanja destinacijom, a u skladu s prostornim planovima, donijeti odluku o:
Za sve upite vezane uz izradu planova upravljanja destinacijom turističke zajednice se mogu obratiti na e-mail adresu: putd@mints.hr
Projekti od posebnog značaja za razvoj destinacije navedeni u planovima upravljanja destinacijom imat će prednost prilikom sufinanciranja iz Fonda za turizam.
Ministarstvo vodi bazu podataka o ovim projektima, koja se javno objavljuje, a jedinica lokalne odnosno područne (regionalne) samouprave dostavlja tijelu državne uprave nadležnom za turizam popis svih projekata iz plana upravljanja destinacijom.
Do uspostave baze projekata unutar integriranog informacijskog sustava turizma popis projekata dostavlja na e-mail adresu: projekti@mints.hr
Zakon o turizmu (NN 156/23), koji je stupio na snagu 1. siječnja 2024. godine temeljni je zakonodavni okvir za upravljanje razvojem turizma u smjeru održivosti. Zakonom o turizmu dodijeljene su nove zadaće turističkim zajednicama u upravljanju destinacijom i to kroz nastavak njihove transformacije u organizacije za upravljanje destinacijom (Destination management organization - DMO), i uspostavljena je njihova vertikalna povezanost kroz nacionalne i regionalne koordinacije na razini predsjednika turističkih zajednica što omogućava jasniju povezanost i koordiniranost rada. Alati koji se turističkim zajednicama daju u upravljanju destinacijom, vezani su i uz upravljanje turističkim tokovima.
Temeljem Zakona o turizmu za jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave turističke zajednice izrađuju plan upravljanja destinacijom kao planski dokument koji određuje smjer razvoja destinacije, u skladu s aktima strateškog planiranja, prostornim planovima, planom upravljanja kulturnim dobrima i drugim važećim planovima i propisima. Plan upravljanja destinacijom, donosi predstavničko tijelo jedinice lokalne odnosno područne (regionalne) samouprave na prijedlog turističkog vijeća turističke zajednice.
Za jedinice lokalne samouprave razvrstane u kategoriju I i II indeksa turističke razvijenosti (ITR) plan upravljanja destinacijom temelji se na izračunu prihvatnih kapaciteta.
Temeljem Zakona o turizmu doneseni su sljedeći provedbeni propisi potrebni za izradu planova upravljanja destinacijom i izračuna prihvatnog kapaciteta:
1. Pravilnik o metodologiji izrade plana upravljanja destinacijom (NN 112/24)
- Pravilnikom se propisuje metodologija izrade plana upravljanja destinacijom, uključivanja ključnih dionika, izrade analize stanja i definiranja projekata značajnih za razvoj destinacije.
- Uz ovaj Pravilnik izrađene su Smjernice i upute za izradu plana upravljanja destinacijom kao vodič turističkim zajednicama u izradi planova upravljanja destinacijom
- Plan upravljanja - popis projekata (preuzmite)
2. Pravilnik o pokazateljima za praćenje razvoja i održivosti turizma (NN 112/24)
Pravilnikom se propisuju:
- pokazatelji za izračun indeksa turističke razvijenosti, njihov izračun i izvori podataka te način izračuna indeksa turističke razvijenosti (ITR) kao te
- popis obveznih i specifičnih pokazatelja za praćenje održivosti, izvor i evidentiranje podataka koji su potrebni za izračun pokazatelja, rokovi i način praćenja održivosti.
Uz pravilnik su izrađeni i sljedeći dokumenti:
- Izračun osnovnih pokazatelja (preuzmite)
- Smjernice za prikupljanje podataka iz sekundarnih izvora (preuzmite)
- Smjernice za provođenje istraživanja stavova lokalnog stanovništva (preuzmite)
- Smjernice za provođenje istraživanja zadovoljstva turista (preuzmite)
- Izračun specifičnih pokazatelja društveni aspekti održivosti (preuzmite)
- Smjernice za prikupljanje podataka za specifične pokazatelje iz sekundarnih izvora društveni aspekti (preuzmite)
3. Pravilnik o metodologiji izračuna prihvatnog kapaciteta (NN 112/24)
- Pravilnikom se propisuje metodologija izračuna prihvatnog kapaciteta.
- Izračun izrađuju turističke zajednice razvrstane u kategoriju I i II ITR-a.
- Područje obuhvata za koji se izrađuje izračun definira se sporazumom uključenih turističkih zajednica nakon rasprave na regionalnoj koordinaciji.
- Razina dostignutog prihvatnog kapaciteta pokazuje razliku između stanja i postavljenih standarda te intervalnu procjenu broja posjetitelja koji su prihvatljivi na promatranom području.
Sukladno odredbama Zakona o turizmu u upravljanju održivim razvojem turizma u destinaciji predstavničko tijelo jedinice lokalne samouprave može, na temelju plana upravljanja destinacijom, a u skladu s prostornim planovima, donijeti odluku o:
- broju, vrsti i kategoriji ugostiteljskih objekata te objekata u kojima se pružaju ugostiteljske usluge smještaja u dijelu ili na cijelom području jedinice lokalne samouprave na temelju izračuna prihvatnih kapaciteta
- kapacitetima smještajnih objekata u destinaciji na temelju izračuna prihvatnih kapaciteta
- upravljanju turističkim tokovima
- uvođenju turističkog ekološkog doprinosa
- ostalim mjerama iz svoje nadležnosti koje su vezane uz turizam.
Za sve upite vezane uz izradu planova upravljanja destinacijom turističke zajednice se mogu obratiti na e-mail adresu: putd@mints.hr
Projekti od posebnog značaja za razvoj destinacije navedeni u planovima upravljanja destinacijom imat će prednost prilikom sufinanciranja iz Fonda za turizam.
Ministarstvo vodi bazu podataka o ovim projektima, koja se javno objavljuje, a jedinica lokalne odnosno područne (regionalne) samouprave dostavlja tijelu državne uprave nadležnom za turizam popis svih projekata iz plana upravljanja destinacijom.
Do uspostave baze projekata unutar integriranog informacijskog sustava turizma popis projekata dostavlja na e-mail adresu: projekti@mints.hr