- Objavljeno: 21.08.2009.
Ministar Bajs u Dubrovniku o sezoni i zračnom turističkom prometu
Pod predsjedanjem ministra turizma Damira Bajsa, u dubrovačkoj zračnoj luci u Čilipima, održana je sjednica užeg Povjerenstva Vlade RH za koordinaciju i praćenje aktivnosti za turističku godinu 2009. o aktualnom tijeku i dosadašnjim rezultatima tursitičke sezone s posebnim osvrtom na zračni turistički promet. Cjelokupnom događaju nazočili su i državni tajnik za turizam Ivo Mujo, dubrovačko neretvanski župan Nikola Dobroslavić, gradonačelnik Dubrovnika Andro Vlahušić, direktor Hrvatske turističke zajednice Niko Bulić, dužnosnici Ministarstva mora, prometa i infrastrukture i Ministarstva unutarnjih poslova, te predstavnici Croatia Airlines-a, Dubrovnik Airline-a, ZL Dubrovnik, ZL Zagreb, ZL Split, ZL Rijeka, ZL Pula, ZL Osijek, Agencije za civilno zrakoplovstvo, TZ Dubrovačko-neretvanske županije i TZ Grada Dubrovnika. Ministar turizma govorio je i o posebnim mjerama za poticanje zračnog prometa prema dubrovačkoj regiji kao isključivo turističkoj aviodestinaciji.
Cjelokupnom događaju nazočili su i državni tajnik za turizam Ivo Mujo, dubrovačko neretvanski župan Nikola Dobroslavić, gradonačelnik Dubrovnika Andro Vlahušić, direktor Hrvatske turističke zajednice Niko Bulić, dužnosnici Ministarstva mora, prometa i infrastrukture i Ministarstva unutarnjih poslova, te predstavnici Croatia Airlines-a, Dubrovnik Airline-a, ZL Dubrovnik, ZL Zagreb, ZL Split, ZL Rijeka, ZL Pula, ZL Osijek, Agencije za civilno zrakoplovstvo, TZ Dubrovačko-neretvanske županije i TZ Grada Dubrovnika.
Ministar turizma govorio je i o posebnim mjerama za poticanje zračnog prometa prema dubrovačkoj regiji kao isključivo turističkoj aviodestinaciji. Upravo je dubrovačko područje tipičan primjer takve aviodestinacije, rekao je ministar Bajs u izjavi nakon sastanka užeg Povjerenstva koje je raspravljalo o aktualnom tijeku turističke sezone 2009. godine, s posebnim osvrtom na zračni turistički promet.
Bajs je naglasio kako podaci za 2009. pokazuju da 90 posto turista u našu zemlju stiže automobilima i autobusima, a samo deset posto morskim i zračnim putem, dodavši kako Hrvatska, usprkos nekim ranijim prognozama i procjenama da će minus biti i 25 posto, u prvih sedam mjeseci bilježi ukupan pad u dolascima od pet posto, a u noćenjima tri posto, dodavši kako je to znatno bolje od drugih mediteranskih zemalja.
Akcijski plan Ministarstva turizma i dodatne promotivne aktivnosti pridonijeli su dosadašnjem uspješnom tijeku sezone, zaključak je svih sudionika današnjeg sastanka.
ZRAČNI TURISTIČKI PROMET - Informacija za novinareTURISTIČKA KRETANJA U REPUBLICI HRVATSKOJ - Aktualno stanje (prvi podaci sustava turističkih zajednica)
- Turistički promet za Jadran od siječnja do kraja srpnja 2009.
- ukupno 5,3 milijuna dolazaka turista (5% manje nego u istom razdoblju 2008.)
- broj stranih turista 4,6 milijuna (pad 4%)
- broj domaćih turista 700 tisuća (pad 11%)
Noćenja:
- ukupno 29,7 milijuna noćenja (3% manje nego u istom razdoblju 2008.)
- broj stranih noćenja 26,3 milijuna (pad 3%)
- broj domaćih noćenja 3,47 milijuna (pad 6%)
Za razdoblje od početka kolovoza do danas još ne postoje potpuni podaci, ali je ovaj mjesec u nekim segmentima zabilježio povećanje turističke djelatnosti u odnosu na lanjsku rekordnu godinu, točnije je tijekom zadnjeg vikenda u Hrvatsku ušlo 15 posto više osobnih vozila nego isti vikend prošle godine.
Promatrajući ovu godinu od početka u Hrvatsku je ušlo više od 29,4 milijuna vozila, odnosno 1,1 milijun vozila više nego lani. Podsjećamo kako u 90 posto slučajeva turisti u Hrvatsku dolaze osobnim automobilima.
Tijekom prethodnih mjeseci se u javnosti se baratalo s iznosima prema kojima je ova turistička sezona na Jadranu trebala zabilježiti pad u dolascima od čak preko 25%, a aktualne brojke jasno pokazuju da zabilježeni pad za mjesec srpanj na Jadranu iznosi 3% u ukupnim dolascima i 3% u ukupnim noćenjima. Kada se promatra svih sedam mjeseci od početka ove godine pad u ukupnim dolascima na Jadranu iznosi 5%, a pad u ukupnom broju noćenja 3% u usporedbi s istim razdobljem prošle rekordne godine.
Važno je naglasiti kako je za sada iza nas 70 posto turističke sezone, a 30 posto je još ispred nas, stoga još nije vrijeme za zbrajanje krajnjeg rezultata. Ministarstvo već sljedećeg tjedna započinje s konkretnim mjerama za što bolju posezonu, pri čemu je bitno naglasiti kako turizam ne sudjeluje u prihodu samo u broju dolazaka i noćenja nego i kroz zaposlenost.
Hrvatska je također uspjela sačuvati vodeću ulogu na svojim ključnim emitivnim tržištima (u prvih sedam mjeseci na Jadranu):
- Njemačka: 760.466 dolazaka (-1%) i 5.610.660 noćenja (+3%)
- Austrija: 475.213 dolazaka (+5%) i 2.488.122 noćenja (+6%)
- Poljska: 23.143 dolazaka (+7%) i 1.444.732 noćenja (+10%)
- Slovačka: 164.876 dolazaka (na razini 2008) i 1.072.047 noćenja (+2%)
- Slovenija: 623.410 dolazaka (-7%) i 3.589.945 noćenja (-4%)
- Italija: 475.726 dolazaka (-4%) i 1.853.460 noćenja (-2%)
- Ujedinjena Kraljevina: 128.001 dolazaka (-4%) i 642.095 noćenja (+4%) i dr.
Tijekom mjeseca srpnja na na Jadranu: Belgija (+3% dolazaka i +2% noćenja); Srbija (+18% dolazaka i +22% noćenja); Španjolska (+21% dolazaka i +21% noćenja);Ukrajina (+36% dolazaka i +26% noćenja); Švicarska (+2 dolazaka i +3 noćenja).
Mjere za turističku godinu 2009. poduzete i provedene od strane Ministarstva turizma i HTZ-a:
1. u proračunu za 2009. sredstava za ukupnu promidžbu utrostručena s 9 na 28 milijuna eura
2. odobreni i unaprijed u 50% iznosu isplaćeni poticaji organizatorima putovanja: 1 euro po svakom dovedenom putniku u sezoni, te po 20 eura po svakom dovedenom putniku u pred i posezoni – ukupna obveza turoperatora je dovođenje 1. 461.402 gosta, ili 40 % ukupnog organiziranog dolaska
3. pojačano ciljane promidžbene kampanje s novim sloganima za ključna tržišta (Njemačka, Italija, Austrija..) te tržišta u širem okruženju (Ukrajina, BiH, Makedonija, Srbija, Rumunjska)
4. peterostruko pojačano internetsko oglašavanje (od velike važnosti tijekom ove sezone koja je prije svega obilježena last-minute rezervacijama)
5. pojačana ciljana promidžbena kampanja na domaćem tržištu
Kako bi se ovogodišnja sezona što uspješnije pripremila i unatoč svjetskoj gospodarskoj krizi postigla što bolji uspjeh Vlada RH je u travnju ove godine prihvatila i Akcijski plan Hrvatskog turizma za 2009. i 2010. godinu koji je u međuvremenu za 2009. godinu u cijelosti realiziran. Jedna od prvih mjera bila je privremena suspenzija viza za građane Rusije i Ukrajine koji tijekom turističke sezone koji posjećuju Hrvatsku.
KONKURENCIJA: Prema zadnjoj prognozi Svjetske turističke zajednice (UNWTO) mediteranske turističke zemlje bi u ovoj godini mogle zabilježiti pad turističkih dolazaka od 10,2 posto. Najnoviji dostupni podaci o stanju u turističkim konkurentskim zemljama pokazuju da je svugdje zabilježen veći minus nego u našoj zemlji, osim u Tunisu koja trenutačno bilježi plus u turističkim kretanjima:
Ministarstvo turizma RH je, u usporedbi s konkurentskim zemljama, pravovremeno reagiralo na aktualnu gospodarsku krizu u svijetu, te još u siječnju ove godine predstavilo Akciju prvih promidžbenih mjera udruženog oglašavanja javnog i privatnog sektora.