AHF: Jačih i stranih investicija neće biti bez boljeg odnosa prema investitorima

Slika /arhiva/AHF2014-L.JPG

Turistička sezonalnost u Hrvatskoj među najizraženijima je u Europi, prihodi hotelijera po sobi oko 50 posto su niži nego u mediteranskim zemljama, a stopa PDV-a dvostruko viša, što uz neadekvatan zakonski okvir, loš odnos prema investitorima i bez državnih poticaja ulagačima Hrvatsku čini slabo atraktivnom za ulaganja jakih ozbiljnih investitora unatoč ljepoti i dostupnosti zemlje koja ih privlači.

Takve ocjene dolaze s treće regionalne hotelsko-investicijske konferencije Adria Hotel Forum koja je u organizaciji Marine Franulić i uz potporu ministarstava turizma Hrvatske i Crne Gore, hotelijerske udruge UPUHH te konzultantskih kuća i instituta Horwath HTL Zagreb, Glion i Laureate u zagrebačkom hotelu Sheraton u srijedu okupila oko 300 profesionalaca iz domaće i europske turističke i hotelske industrije.

Forum se održava i sutra, 12. veljače, kada će kao i na prvom danu pokušati uz ostalo odgovoriti na pitanja zašto u Hrvatskoj i njenom turizmu nema više jakih investitora i kako ih privući s obzirom da zadnjih godina raste njena turistička prepoznatljivost u svijetu i što se svi manje-više slažu da je Hrvatska veliki potencijal i da bi od turizma mogla zarađivati i 50 posto više nego što zarađuje sada uz pravilno upravljanje i svega par poteza vlade odnosno države.

"Resetirajte se!"

Među brojnim panelistima koji su raspravljali o sezonalnosti u Hrvatskoj i drugim preprekama za jače investiranje u Hrvatskoj, istaknuo se vlasnik austrijske turističko-investicijske grupacije Falekensteiner Otmar Michaeler koji je priznao da su po dolasku u Hrvatsku i Zadar prije 15 godina imali velika očekivanja od svojih inevsticija, no malo se od toga ostvarilo.

Svima u Hrvatskoj, posebno onima koji donose odluke, poručio je "resetirajte se i ne uspoređujte se sa Španjolskom i drugim zemljama, to je prošlost, izgradite golf igrališta, snizite PDV za početak na nula posto, smanjite troškove za infrastrukturu i sličnim se mjerama nametnite investicijskom tržištu".

"Odnosi s investitorima u Hrvatskoj su na nuli, nitko nas nikada nije pozvao i pitao je li nam što treba niti nam je pomogao bilo čim, a kako je bilo prije 15 godina tako je i sada, uvijek se priča o istim temama i problemima, ali pomaka nema", kazao Michaeler dodavši da je svjestan da politici nije lako ali da ulagači čekaju jasne i konkretne odluke.

Izuzetno je važno za investicije, pa i ne samo u turizmu, da država i lokalna uprava konačno poduzmu neke korake koji će promijeniti situaciju inače ćete i u turizmu i u drugim sektorima u idućih deset godina nastaviti stagnirati, pa i zaostajati, poručio je Michaeler.

Konzultant Miroslav Dragičević iz tvrtke Horwath HTL smatra da je hrvatsko hotelijerstvo 'ugušeno' dosadašnjim lošim modelom razvoja turizma te 'počiva' na svega pet-šest jakih kompanija, od kojih je jednu, Maistru ocijenio i 'čudnom i rijetkom' jer ne samo da investira nego i ruši stare te gradi nove hotele po 'brownfield' modelu.

Predsjednik Uprave Maistre Tomislav Popović na to je kazao da je u svemu ključno što se u hrvatskom hotelijerstvu sve razvija na staroj infrastrukturi naslijeđenoj iz 1970-ih, kada je bio i zadnji veliki investicijski bum u hotele u Hrvatskoj.

"Svaku investiciju pomno promišljamo, ali nijedna se nije i još neće dugo isplatiti koliko bi htjeli, pa investicije u obnovu i gradnju hotela s četiri i pet zvjezdica 'kompenziramo' onima u kampove koje daju brži povrat", istaknuo je Popović.

Željko Kukurin, koji će od srpnja ove godine preuzeti upravu Valamara, također je kazao da je investirati u Hrvatskoj otežano, a da bi tome pomoglo ne samo politička volja, zakonski okvir i državni poticaji nego i razumijevanje javnosti te povećanje avio prometa, pogotovo u Istri, te razvoj proizvoda ključnih za razvoj destinacija.

"Samo investicije u hotele s više zvjezdica te u boljim posjećenijim detinacijama donose kakav-takav prihod, dobit i brži povrat", kazao je Kukurin koji smatra i da bi konačno trebalo riješiti pitanje turističkog zemljišta i pomorskog dobra, što investitore također odvlači iz Hrvatske.

Primjer turskog privlačenja investicija

Hrvatski turizam je na raskrižju, sadašnja situacija je neodrživa te je potrebna promjena smjera u kojem će nakon konkretnih poticajnih državnih i lokalnih odluka hotelijeri i drugi turistički gospodarstvenici u suradnji sa svima u destinaciji preuzeti veću ulogu u razvoju turizma nego do sada.

Poručio je to uz ostalo Vladimir Preveden, direktor hrvatskog ureda konzultantske kuće Roland Berger, okupljenim hotelijerima i drugim sudionicima Adria Hotel Foruma u srijedu u Zagrebu na kojemu je predstavio i analizu te kuće o hrvatskom turizmu.

"Hrvatska je od 2000. do 2013. imala fenomenalan i jedan od najvećih porasta noćenja u Europi, od čak 60 posto, ali smještajni su joj kapaciteti ostali na razini s kraja 1980-ih te trebaju obnovu, a treba i novih hotela", kazao je Preveden.

Problem je i što je zasićenost zemlje turizmom velika s 15 noćenja po stanovniku, što je znatno više od drugih mediteranskih zemalja, a problem je i veći ako se zna da su većina noćenja raspoređena na svega desetak top destinacija u kojima je to od 200 do 1.500 noćenja po stanovniku kao što je primjerice u istarskom mjestu Funtana koje je i prvo na toj listi.

"To je neodrživa situacija, treba turizam ravnomjerno razvijati po zemlji i više izvan ljeta, inače će Hrvatska nastaviti gubiti prihode od noćenja kao što je i od 2008. do sada izgubila više od 40 posto tih prihoda, čime uz Tunis i Crnu Goru sada ima najniže prihode", naglasio je Preveden.

Zabrinjavajućim drži i što se Zagreb u hotelijerstvu slabo razvija jer glavni gradovi nose dosta prometa u svim zemljama, kao i što 10 posto hotelskih kuća generira 85 posto ukupnog prihoda.

Poručio je i da je izrazito kratka sezonalnost od oko dva mjeseca jake pa i pune zauzetosti hotela i drugog smještaja daleko manje, dvostruko pa i trostruko niže od one u Grčkoj, Italiji i Turskoj, te bi Hrvatskoj trebalo dodatnih 40-ak milijuna noćenja da se približi mediteranskom prosjeku i to u pred i posezoni.

Prozvao je i ministra turizma Darka Lorencina što je s Foruma otišao odmah nakon što je otvorio Forum, jer bi i on i drugi dužnosnici trebali više pažnje posvetiti istraživanjima, analizama i porukama stranih investitora i konzultanata.

Kao i neki drugi na Forumu i Preveden je pohvalio projekt produljenje sezone Hrvatska 365 koji je u osnovi dobar ali koji neće, kako smatra, biti uspješan bez suradnje svih sa svima u destinacijama, jasnih vizija i ciljeva te dobro razvijenih proizvoda.

Turska investicije potiče dodjelom zemlje

Primjer uspješnog privlačenja investitora iznio je predstavnik turskog Ministarstva kulture i turizma Ozkan Ferhat naglasivši da ih sada najviše privlače poticajima gotovo besplatne dodjele zemljišta u turistički nerazvijenijim dijelovima zemlje.

"Nakon 1990-ih i državnih jakih poticaja, pa i investiranja u razvoj turizma, Turska se danas tom granom više bavi ekonomski, a manje politički te potiče razvoj dodjelom zemlje", kazao je Ferhat.

Turska ima najveći rast i razvoj turizma ne samo na Mediteranu nego i u svijetu, a sada se okreće razvoju zimskog turizma i skijališta te termi na oko 1.500 termalanih izvora.

"Investitorima ako ih želite, pogotovo jake brendove i velike iznose, morate nešto i dati, oni uvijek tako nešto očekuju, a važno je imati i nisku stopu PDV-a te dobar i poticajni zakonski okvir koji neće komplicirati ulazak stranog kapitala", poručio je Ferhat.

(Hina)



Pisane vijesti