Turistička godina 2009. - borba za svakog gosta i svako tržište

Slika /arhiva/090320-pressw16.jpg

Na današnjoj konferenciji za novinare nakon sastanka s direktorima inozemnih predstavništava Hrvatske turističke zajednice, predstavnicima strukovnih udruga (hotelijera, agencija), komora i sindikata, ministar turizma Damir Bajs predvidio je da će hrvatski turizam biti u minusu, te je naznačio da bi bio zadovoljan da se taj minus kreće u sadašnjim okvirima predviđanja Svjetske turističke organizacije za Europu, čiji stručnjaci prognoziraju pad od 3 posto.
Ministar smatra da će postotak pada najviše ovisiti o nama samima, ali i o gospodarskom stanju na našim emitivnim tržištima, tj recesiji koja je u tim zemljama zavladala kao i padu valuta.

Na današnjoj konferenciji za novinare nakon sastanka s direktorima inozemnih predstavništava Hrvatske turističke zajednice, predstavnicima strukovnih udruga (hotelijera, agencija), komora i sindikata, ministar turizma Damir Bajs predvidio je da će hrvatski turizam biti u minusu, te je naznačio da bi bio zadovoljan da se taj minus kreće u sadašnjim okvirima predviđanja Svjetske turističke organizacije za Europu, čiji stručnjaci prognoziraju pad od 3 posto.

Ministar smatra da će postotak pada najviše ovisiti o nama samima, ali i o gospodarskom stanju na našim emitivnim tržištima, tj recesiji koja je u tim zemljama zavladala kao i padu valuta. Nazočne je obavijestio kako prvi rezultati pokazuju da u hrvatskom turizmu tijekom siječnja i veljače 2009. godine vlada pozitivan trend i da ono što hrvatskom turizma treba nije oporavak, već stabilizacija. 

Cijeli turistički sektor podržao je nastojanja ministra Bajsa kako ćemo se boriti za svakog gosta i svako tržište.

Ministar je podsjetio da je Ministarstvo turizma na pojavu globalne krize reagiralo već u 2008. godini kada je radi pravovremene pripreme neizvjesne sezone osnovao Povjerenstvo privatnog i javnog sektora, u koje su bile uključene i sve strukovne udruge u turizmu te privatni sektor, predstavnici putničkih agencija, hotelijera, kampista, te HGK i HOK, HUP i HTZ. Osnovni cilj povjerenstva bio je, kroz suradnju javnog i privatnog sektora, osigurati kvalitetne i efikasne promidžbene aktivnosti na svim ključnim tržištima za hrvatski turizam. Tom prilikom je kazao kako konkurentska Italija tek sada ide prema sličnom programu udruženog oglašavanja, koje je u Hrvatskoj već uspješno realiziran. 

Direktori inozemnih predstavništava Hrvatske turističke zajednice (HTZ) izvijestili su da je rani buking ove godine na gotovo svim važnijim tržištima za srednju i južnu Dalmaciju, aviodestinacije te za hotelski smještaj u prosjeku znatno niži nego lani u ovo doba. Nešto bolje stoji Istra, privatni smještaj, kampovi i turistička naselja, dok je regija Kvarnera i prodaja autobusnih programa otprilike na lanjskoj razini. No kako je to ukupno tek oko 30 posto svih godišnjih turističkih rezervacija, smatraju da prava 'bitka' tek predstoji za ostalih 70 posto, i to nakon Uskrsa, koji bi, po riječima Franca Palme iz Hrvatske udruge hotelijera i restoratera (HUH), možda ipak mogao biti sličan lanjskom.

Sukladno trendovima u cijelom svijetu i u hrvatskom su turizmu svi svjesni da će zbog krize ova sezona više nego ikada ovisiti o 'last minute' akcijskim ponudama s nižim cijenama (na što su gotovo svi spremni), ali i o individualnim dolascima koje je zasada teško predvidjeti. Stoga je teško prognozirati i financijske učinke ovogodišnje sezone.

Ponavljajući da će ova sezona biti neizvjesna i teška, ministar i ostali sudionici skupa naglasili su da turizam nije u katastrofalnom stanju, niti je vrijeme za paniku, jer ima još dosta prostora da se dobrim, ciljanim aktivnostima postigne da turista bude što više.

Na kraju 2008. godine UNWTO (Svjetska turistička organizacija) iznijela je podatke prema kojima je svjetski turizam u cijeloj 2008. imao 1,8 posto rasta, dok je regija Europe imala rast od 0,1 posto. U isto vrijeme Hrvatski turizam zabilježio 1 posto više dolazaka i 2 posto više noćenja, za razliku od većine svojih konkurenata koji su završili u minusu (Italija, Francuska, Portugal). No, zbog globalne ekonomske krize, posljednje su prognoze Ministarstva turizma u studenome 2008. bile da u najoptimističnijoj varijanti u 2009. godini možemo očekivati ponavljanje rezultata iz 2008. Međutim, takvoj prognozi, koja je bila ispod tadašnjih pozitivnih procjena UNWTO-a (Svjetske turističke organizacije) i nama i konkurenciji, bio je uvid u cjelokupno stanje, s obzirom na tada već postojeću svjetsku krizu.

U siječnju 2009. Ministarstvo turizma najavilo je reviziju procjene, temeljem stanja na nama emitivnim tržištima te trendova nakon najvećih sajmova, posebice ITB-a u Berlinu. Za vrijeme berlinskog sajma (i u izravnom susretu s glavnim tajnikom UNWTO-a Talebom Rifaiem) dobili smo najnovije podatke koji govore da je svjetski turizam u kontinuiranom padu od srpnja prošle godine, te da će posebno teška biti recesija u Europi. Tako da sadašnja njihova prognoza prvi put dobiva negativan predznak i najavljuje -3 posto turističkog prometa u eurozoni. Naznačeno je i kako će u svibnju dati nova predviđanja, jer će i aktualna biti zastarjela.

Temeljem činjenice da je globalni turizam već 8 mjeseci uzastopno u minusu, te da je pad u zadnjem kvartalu 2008. u Europi bio –4%, UNWTO je napravio tzv. „Putokaz za oporavak“ (Roadmap for recovery) u kojemu se traži intervencija svih relevantnih gospodarskih faktora i vlada u pomoći turizmu. Sukladno tomu i činjenici da su sva naša glavna emitivna tržišta u recesiji, posebice Njemačka i Italija, ali i druge zemlje; kao i slabljenju pojedinih valuta prema hrvatskoj kuni i euru, Ministarstvo turizma dat će novu prognozu.

Ministarstvo turizma do sada je poduzelo sljedeće mjere:

  1. rebalansom proračuna u studenome 2008. za promidžbu hrvatskog turizma izdvojeno dodatnih 10,3 milijuna kuna
  2. u proračunu za 2009. sredstava za ukupnu promidžbu utrostručena sa 60 na 188 milijuna kuna
  3. odobreni i unaprijed u 50% iznosu isplaćeni poticaji organizatorima putovanja: 1 euro po svakom dovedenom putniku u sezoni, te po 20 eura po svakom dovedenom putniku u pred i posezoni – ukupna obveza turoperatora je dovođenje 1. 461.402 gosta, ili 40 % ukupnog organiziranog dolaska
  4. mjere za poticanje regionalnih avio programa za Hrvatsku (low cost letovi)
  5. pojačano ciljane promidžbene kampanje s novim sloganima za ključna tržišta (Njemačka, Italija..)
  6. pojačano internetsko i globalno TV oglašavanje na svim emitivnim tržištima te globalno TV oglašavanje (CNN, Eurosport, BBC World, Euronews)

Ministarstvo turizma time je svoj proračun od 243 milijuna kuna praktički u cijelosti stavilo u funkciju priprema turističke sezone 2009.

Ministarstvo turizma za Vladu radi i dodatni akcijski plan za turističku sezonu 2009., koji će se sastojati od tri glavna elementa:

  1. dopunske aktivnosti za turističku promidžbu na stranom tržištu 
  2. dopunske promidžbene aktivnosti na domaćemu tržištu 
  3. podizanje konkurentnosti cijelog turističkog sektora i aktivne potpore koje uključuju i rasterećenje njegova poslovanja


Pisane vijesti