- Objavljeno: 03.04.2019.
Prva tri mjeseca u turizmu s pozitivnim trendom, slijedi 'borba' za svakog gosta
Hrvatsku je u prva tri mjeseca posjetilo 5 % više turista nego u isto vrijeme lani, noćenja su otprilike na istoj razini, što je za dobar rezultat koji će sigurno popraviti uskrsni blagdani krajem travnja, dok bi glavna ljetna sezona mogla biti kao lanjska, istaknuo je u srijedu direktor Hrvatske turističke zajednice Kristjan Staničić na sjednici Turističko-poslovnog vijeća HGK. Iznio je pritom i podatke eVisitora po kojima 5 postotni porast dolazaka turista u prva tri mjeseca znači da ih je došlo oko 945 tisuća, dok je noćenja bilo kao lani ili 2,3 milijuna.
Dvije trećine tog prometa ostvaren je u hotelima, a većina turista dolazila je organizirano, i to najviše u Istru, Zagreb i Kvarner.Zagreb je po svemu 'pobjednik' prva tri mjeseca s najviše noćenja, slijedi ga Dubrovnik, Rovinj, Opatija i Split. To, po Staničiću, pokazuje da je najviše turista i prometa tamo gdje su 'jaki' hoteli koji stalno rade.
"S obzirom da je prošle godine Uskrs bio ranije nego ove, već u prvom kvartalu, poraste dolazaka i sličan broj noćenja u prva tri mjeseca ove godine smatramo dobrim pa i pozitivnim trendom, koji će se, temeljem informacija domaćih i stranih partnera te tržišta, nastaviti i u lipnju, dok bi svibanj mogao biti nešto slabiji nego lani. Bit će zanimljivo vidjeti rezultate na kraju prve polovice ove godine i s čime će hrvatski turizam ući u ljetnu špicu, ali generalno na kraju ove godine očekujemo sličan ukupni rezultat kao u 2018. godini", rekao je Staničić.
"Slijedi nam najvažniji dio turističke godine u kojem će HTZ poduzeti i dodatne kampanje te održati brojne radionice i prezentacije na europskim i dalekim tržištima. Aktivno pratimo i konkurenciju, pogotovo Španjolsku i Italiju, koje bi zbog pada bukinga mogle poduzeti neke veće akcije. Unatoč usporenom bukingu, koji smo očekivali i predviđali, kao što će vjerojatno biti jak 'last minute', vjerujemo da će hrvatski turizam imati dobri godinu", rekao je Staničić.
S njime su se u takvim ocjenama i predviđanjima složili manje-više i ostali na sjednici Turističko-poslovnog vijeća HGK.
Predsjednik tog vijeća Franco Palma te potpredsjednik HGK Dragan Kovačević smatraju da je ova turistička godina u znaku "velike borbe za svakog gosta", no da ne treba spuštati cijene nego šanse tražiti povećanjem kvalitete ponude i usluga.
"Manje je bitno što će raditi naša konkurencija jer mnogi imaju puno veće budžete za promociju nego mi, ali je jako bitan naš rad na poboljšanju kvalitete turističkog proizvoda, što dokazuje i činjenica da su najbolje bukirani ne samo najbolji hoteli nego i drugi objekti s visokim kategorijama", kazala je direktorica nacionalne udruge hotelijera Iva Bahunek.
Ističe, kao i predsjednica Udruženja hotelijera pri HGK Josipa Jutt Ferlan, da su hoteli spremni za turiste, da im je i dalje najveći problem radna snaga te da budno prate jak trend 'last minutea' ove godine.
Kako investiraju hotelijeri, tako to čine i u kampovima, gdje su ove godine, po ocjeni Palme, i najjače investicije, unatoč i daljem nedostatku adekvatnog zakona o turističkom zemljištu te bi bilo dobro da se ubrza donošenje tog zakona.
Investira se i u obiteljskom turizmu odnosno privatnom smještaju, koji će, po riječima nove predsjednice Zajednice obiteljskog turizma pri HGK Marije Nimac, i ove godine rasti u broju domaćinstva koja to nude.
"Sa svih strana čujem da se ove godine otvara veliki broj novih objekata za smještaj turista u privatnom smještaju, a puno iznajmljivača, bar stotinjak, mi je reklo i da nemaju nikakvih problema s bukingom jer su kvalitetni i to se najprije rezervira bez obzira na cijenu. Ipak, vjerujemo i da će ovo biti možda i prijelomna godina za taj smještaj, jer će se morati okrenuti više specijalizaciji, pojačati marketing i kvalitetu, ako žele ostati u poslu i biti konkurentni", poručila je Nimac.
S najmanje optimizma na ovu sezonu, po riječima zamjenika predsjednika Udruženja ugostitelja i restoratera pri HGK Marijana Martinjaša, gledaju ugostitelji, jer i dalje imaju velike ulazne troškove i visoki PDV od 25 posto te još 3 posto poreza na potrošnju, što, uz nedostatak radnika, stvara sve više problema.
"Povećavamo plaće da zadržimo radnike i održimo posao. Ali bez rasterećenja od strane države i bez manjeg PDV-a, a s obzirom i na novi porast cijena struje, plina, vode i drugog, ugostitelji, pogotovo na kontinentu, ne mogu ni sanjati profitabilnost već eventualno tek održavanje, a puno njih i zatvaranje posla", upozorio je Martinjaš. (Hina)