- Objavljeno: 17.09.2013.
Predstavljeno Tomas istraživanja Instituta za turizam: Stavovi i potrošnja turista i posjetitelja Zagreba
Danas su pred prepunom dvoranom zagrebačkog hotela Westin predstavljeni rezultati Tomas istraživanja o stavovima i potrošnji turista i posjetitelja Zagreba, koje je za naručitelja TZ Zagreba, proveo Institut za turizam. Rezultate je predstavila Zrinka Marušić, uz Ivana Severa, i Sandu Čorak, autori istraživanja, a prisutne je pozdravio i gradonačelnik Zagreba Milan Bandić. Zagrebački gradonačelnik i predsjednik TZ grada Zagreba Milan Bandić istaknuo je kako poboljšanje turističke i druge ponude u Zagrebu prepoznaju posjetitelji koji dolaze sa svih strana svijeta, po čemu grad posljednjih nekoliko godina bilježi uzlazne trendove. Direktorica Turističke zajednice Zagreba, Amelija Tomašević istaknula je kako rezultati istraživanja pokazuju napredak u Zagrebu, što imamo zahvaliti angažmanu i suradnji TZ-a, grada Zagreba i turističkog gospodarstva, dodavši kako je TZ Zagreba među rijetkima u Europi koja svoje brošure objavljuje na 28 jezika, a informatori se koriste stranim jezicima, uključujući japanski i kineski.
Istraživanje je pokazalo kako u Zagreb, kao sve privlačnije odredište, dolaze gosti prosječne dobi od 42 godine, njih 58 posto imaju između 26 i 45 godina, a gotovo dvije trećine (65 posto) ih je fakultetski obrazovanih i isto toliko ih ima mjesečna primanja kućanstva iznad 2000 eura. Najvažnija tržišta turističkog Zagreba su: domaće (19 posto), Njemačka i SAD (po 6 posto) i Italija (5 posto).
Prosječni dnevni izdaci hotelskog gosta u Zagrebu iznose 123 eura, od čega se najviše izdvaja za smještaj (62% ili 76 eura), hranu i piće u ugostiteljskim objektima (17% ili 21 euro) i kupnju (11% ili 14 eura), dok je 111 eura prosječna potrošnja svih gostiju (u hotelima, hostelima i privatnom smještaju). Većina gostiju odlazi u kavane i kafiće (79%) te restorane (74%; ne uključujući restorane brze prehrane), a svaki treći i u trgovačke centre.
Primarni motiv posjeta Zagrebu su poslovne obveze (47 posto), a slijede nova iskustva i doživljaji (26), kratki odmor u gradu (24), zabava (18) i upoznavanje kulturnih znamenitosti Zagreba (18 posto). Prvi put u Zagreb dolazi 60 posto inozemnih gostiju, a 49 posto ih je prvi put u Hrvatskoj. Informacije o odredištu 64 posto posjetitelja prikuplja putem interneta, slijede tiskani turistički vodiči (22), brošure, oglasi i plakati (16), prijašnji boravak (14) i preporuke rodbine ili prijatelja (11 posto). Više od dvije trećine gostiju samostalno organizira putovanje u Zagreb, a zabilježen je znatan porast dolazaka zrakoplovom (58 posto), dok njih 32 posto dolazi automobilom.
Gosti zagrebačkih hotela zadovoljni su svim elementima smještaja; najviše ocijenjeni su ljubaznost osoblja u hotelu i kvaliteta usluga. Zagreb je percipiran kao odredište pogodno za kratki odmor, slikovit i s dobrom ponudom kulturnih znamenitosti i gastronomije. Najlošije je ocijenjena ponuda suvenira, sadržaji za zabavu i ponuda uličnih događanja. Osobna sigurnost, gostoljubivost stanovnika te ljubaznost osoblja javnih službi i turističko-informativnih centara visoko su ocijenjeni elementi ponude. Elementi gradske infrastrukture najlošije su ocijenjeni skup elemenata turističke ponude grada; najlošije ocijenjeni su razmještaj i jasnoća putokaza i parkirne mogućnosti.
Istraživanje o stavovima i potrošnji turista i posjetitelja Zagreba kontinuirano se provodi, za potrebe Turističke zajednice Zagreba, od 1998. godine, s ciljem prikupljanja pouzdanih i aktualnih kvalitativnih i kvantitativnih podataka o turističkoj potražnji Zagreba kao odredišta te radi osiguravanja usporedivosti s prethodnim TOMAS Zagreb istraživanjima i stalnim praćenjem obilježja turističke potražnje grada.
Obuhvaćajući u 2012. godini, po prvi put, cjelogodišnju turističku potražnju Zagreba, istraživanje TOMAS Zagreb svojim sadržajem i obuhvatom slijedi i preporuke mreže European Cities Tourism, omogućavajući usporedbu obilježja turističke potražnje u Zagrebu s drugim europskim gradovima te pružajući time podlogu za ocjenu konkurentske pozicije Zagreba, ali i benchmarking s gradovima primjerima dobre prakse u mnogobrojnim elementima destinacijskog upravljanja.
Jedan od najizraženijih trendova u razdoblju provođenja istraživanja TOMAS Zagreb (od 1998. do 2012. godine) je onaj koji govori u prilog sve izrazitijem pozicioniranju Zagreba kao destinacije za kratki, gradski odmor. Posjetitelji tako sve češće uspoređuju Zagreb u svim elementima njegove ponude s drugim uspješnim destinacijama.