- Objavljeno: 20.06.2007.
UHPA: Promjene agencijskog poslovanja zbog niskotarifnih zračnih prijevoznika
Dolazak sve većeg broja niskotarifnih zračnih prijevoznika i njihovih letova u hrvatske zračne luke u zadnje tri i posebno prošle godine osim na ukupnost hrvatskog turističkog prometa značajno utječe i na traženje novih modela poslovanja hrvatskih putničkih agencija koje će se morati repozicionirati te dodatno ulagati u nove tehnologije i obrazovanje svojih zaposlenika.
Istaknula je to, između ostalog, direktorica Udruge hrvatskih putničkih agencija Maja Stanić na današnjem seminaru o zračnom prometu u Zagrebu. Upozoravajući na često lošu uslugu niskotarifnih zračnih prijevoznika i tako nisku cijenu kako se oglašava na njihovim reklamama, Stanić napominje da putnici trebaju razmisliti o manama i prednostima izbora takvih prijevoznika.
Putničke agencije u Hrvatskoj, koje prodaju karte avio kompanija u linijskom prijevozu, putnicima ipak pružaju bolju i cjelovitiju uslugu, a ti putnici su zaštićeniji od onih koji putuju s niskotarifnim prijevoznicima. Ističe kako je prošle godine oko 15 posto putnika u hrvatskim zračnim lukama koristilo usluge niskotarifnih prijevoznika. Njihove tarife mogu biti niže od linijskih prijevoznika jer često traže i pronalaze partnere na odredištu koji sufinanciraju troškove njihovog doleta.
Kao razlog organiziranja navedenih seminara Stanić ističe lanjsko i ovogodišnje 'brzo otvaranje' nekih novih i daljih tržišta za hrvatski turizam, poput Španjolske, Portugala, Rusije, Japana i sličnih, čiji turisti u većini dolaze zračnim putem. Upravo u tome agencije vide svoje nove poslovne prilike, jer je njihova uloga u prihvatu i transferu takvih gostiju te u ponudi paket aranžmana često nezamjenjiva, drži Stanić.
Osim tih usluga, a da bi zadovoljili sve zahtjevnije goste, agencije sve češće nude i određene savjetničke usluge, koje se s posebnom naknadom već naplaćuju u Europi, pa već i kod nekih domaćih agencija. O iznosima tih naknada Stanić kaže da ovise od agencije do agencije, teško je reći koliko, jer nisu 'uravnotežene' poput onih za prodaju avio karata kod agencija, a koje iznose prosječno 30-ak eura po karti.
Iznosi i podatak da naknade za pojedine usluge čine već oko 60 posto ukupnih prihoda putničkih agencija, 80 posto prihoda tzv. travel menagement kompanija te oko 90 posto prihoda on-line agencija. (Hina)