Predstavljena direktiva EU o putnim aranžmanima

Slika /arhiva/HGK_grb-w.jpg

Više od 150 predstavnika turističkih agencija, prijevoznika i strukovnih udruga u turizmu okupilo se u utorak u Hrvatskoj gospodarskoj komori (HGK) na predstavljanju EU direktive o putnim aranžmanima koja je usvojena i objavljena krajem prošle godine donoseći brojne novosti za poslovanje agencija i veću zaštitu potrošača.

Ta direktiva je prva takve vrste nakon 1990. za područje Europe odnosno EU-a koja obvezuje sve zemlje-članice na prilagodbu zakonodavstva do 2018., istaknuo je voditelj izrade teksta direktive iz Europske komisije Robert Mathiak.

"Sve članice EU-a imaju rok od dvije godine za prilagodbu svog zakonodavstva direktivi, pri čemu imaju i određenu slobodu da ju prilagode specifičnostima svog tržišta i poslovanja. Najvažniji razlog donošenju nove direktive su ogromne promjene koje su se od 1990. do danas dogodile na području putovanja i svih drugih segmenata života vezane uz nove tehnologije, on line i digitalne modele i ponude i potražnje", kazao je Mathiak.

Objasnio je da direktiva predstavlja ulazak u digitalno doba jer obuhvaća i konzervativne kanale prodaje/kupnje paket putnih aranžmana (fizički, u agencijama) i on line odnosno netradicionalne paket aranžmane koje klijenti slažu birajući elemente svog putovanja sami (primjerice kupuju rent-a-car uslugu ili uslugu smještaja putem web stranice gdje su rezervirali svoj let itd.).

"Svrha direktive je i pridonijeti pravilnom funkcioniranju unutarnjeg tržišta EU i ostvarivanju visoke i što jedinstvenije razine zaštite potrošača, a primjenjuje se na paket aranžmane koje trgovci prodaju putnicima, kao i na povezane putne aranžmane koje im trgovci omogućuju, što je i najveća novost u odnosu na direktivu iz 1990. iz koje ostaju važiti brojna prava potrošača uz dodatak novih", naglasio je Mathiak.

On vjeruje da će zemlje-članice to poštivati i ugraditi u svoje zakone, pa i Hrvatska, koju je u tom smislu označio vrlo 'naprednom' jer su u dvogodišnjim pregovorima i konzultacijama oko te direktive njeni predstavnici bili vrlo aktivni.

Osnove direktive - jednaka zaštita svih paket aranžmana

Bilo da su aranžmanska 'paket' putovanja sastavljena samo od prijevoza i smještaja (hotela ili drugog), ili i od avio leta i/ili rent-a-cara, bilo da su kupljena putem interneta za jedinstvenu cijenu ili fizički u turističkim agencijama, sva prema toj direktivi imaju jednaku zaštitu kao i njihovi korisnici-potrošači. Putnicima se i osigurava više mogućnosti otkazivanja ugovora te da unaprijed dobiju jasne informacije o tome tko je u konačnici odgovoran ako nešto pođe po zlu.

Nova pravila obuhvaćaju i dvije vrste ugovora, paket aranžmane unaprijed dogovorene od strane organizatora putovanja ili prilagođene od strane putnika, te nov način rezervacije putovanja koji se zove povezani putni aranžman, a gdje su korisnici vođeni da primjerice, nakon što rezerviraju let rezerviraju i dodatne usluge putovanja kroz ciljane on line poveznice. Definirano je i da se paket uslugom smatra minimalno dvije usluge i ono što je ugovorno sklopljeno u roku od 24 sata nakon što je prva usluga rezervirana. Prije nego se putnici obvežu bilo kojim ugovorom, organizatori i prodavatelji moraju jasno naznačiti da korisnici kupuju paket uslugu te ih informirati o njihovim pravima i o tome tko je odgovoran ako bilo što pođe po zlu. Tome je dodana i obveza organizatora da pruži putnicima prosječna vremena odlaska i dolaska s putovanja, kao i naznaku vrste dodatnih troškova koje će putnik možda morati snositi.

Osigurano je i pravo putnika da otkaže ugovor kojim je paket aranžman ugovoren te da dobije povrat novca utrošenog na paket, ako se cijena paketa povisi više od 8 posto (Europska komisija predložila je 10 posto) te ako se dogode nepredvidive situacije poput prirodnih katastrofa ili terorističkih napada na ciljanoj destinaciji putovanja.

Dio već u hrvatskima zakonima

Hrvatsko zakonodavstvo po tom je pitanju već spremno, jer je zbog čekanja te direktive u Saboru prošle jeseni odgođeno usvajanje prijedloga novog rješenja zakona o pružanju usluga u turizmu, u sklopu kojeg je već ranijim izmjenama omogućeno obavljanje poslova on line turističke agencije iz kuće te još neke izmjene koje su na tragu direktive.

"Hrvatske turističke agencije i drugi subjekti na koje se odnosi direktiva još nisu generalno spremni za sve te promjene, ali vjerujemo da će biti kroz dvije godine, tim više što u sadašnjim formama naši zakoni dosta toga omogućuju što neki iz drugih zemalja-članica EU-a ne", istaknuo je predsjednik strukovnih udruga agencija UHPA i UPA pri HGK te potpredsjednik Europskog udruženja nacionalnih udruga tih agencija (ECTAA) Boris Žgomba.

Dodao je i da je u svemu najvažnije da su sada prava putnika koji kupuju paket putovanja on line i fizički u agencijama jednako zaštićena, kao i interesi industrije, jer se smanjuje i utjecaj nelojalne konkurencije on line agencija, koje u nekim slučajevima nisu ni brinule za prava putnika.

"U Hrvatskoj su svi kanali prodaje paket aranžmana i do sada bili uglavnom pošteni prema kupcima, jer svi oni koji su aranžman kupili u Hrvatskoj, bilo on line ili tradicionalno, uvijek su znali kome se mogu obratiti i tko je odgovaran u slučaju nepredviđenih problematičnih ili drugih situacija", poručio je Žgomba koji kao i direktorica Sektora za turizam HGK Leila Krešić-Jurić vjeruje da će članice Komore aktivno sudjelovati u prilagodbi toj direktivi.

(Hina)



Pisane vijesti