"Kulturni, kreativni i urbani turizam u funkciji razvoja destinacija i DMK" u Splitu i Dubrovniku

Slika /arhiva/20150923_st-dbk-003.jpg

Edukacije o urbanom, kreativnom, kulturnom i foto turizmu, koje UNPAH-a provodi uz potporu Ministarstva turizma, održane 23. i 24. rujna u Splitu i Dubrovniku u suradnji s TZ Splita, hotelom Cornaro i DIU Libertas, ukazale su na mogućnosti kvalitetnijeg razvoja destinacijskih menadžment kompanija posebice onih koje djeluju u ovim područjima turističke ponude.

Naglasili su to izlagači i sudionici radionica iz znanstvenog, stručnog i praktičnog područja poslovanja turističkih agencija. Istaknuta je važnost sustavne edukacije koju u hrvatskom turizmu treba provoditi već od osnovne škole. Ciljano cjeloživotno obrazovanje o trendovima, novostima u potražnji, sofisticiranim korisnicima i destinacijskim složenim proizvodima, nužna je i u ukupnom turističkom poslovnom okruženju, u smještajnom, ugostiteljskom i agencijskom poslovanju. 

Turizam je dinamičan sektor, s trendovima potražnje koji se stalno mijenjaju, naglašeno je u Splitu, gdje je pozitivne primjere turističkih proizvoda grada predstavila direktorica TZ Splita Alijana Vukšić, predstavivši napore oko realizacije 180 novih turističkih programa.

O problematici školskih putovanja govorio je regionalni predstavnik UNPAH-a Ivan Šunjerga istaknuvši neke od proceduralnih problema koji utječu na kvalitetu i kvantitetu proizvoda, vremenska ograničenja i nedostatak potpora, visoke cijene ulaznica u nacionalne parkove, parkove prirode i slično, kao i potiskivanje ovog oblika turizma u drugi plan, slabu posjećenost specijaliziranih sajmova, nedostatnu educiranost pružatelja usluga o trendovima koji nastaju i koji se mijenjaju  na tržištu pružanja  usluga u omladinskom turizmu, te posljedični gubitak prihoda.

Istaknuto je da je taj vid turizma za sada namijenjen gotovo isključivo domaćim korisnicima te nedovoljno okrenut međunarodnom tržištu mladih koje prema podacima UNWTO&WYSE Travel Confederation bilježi već 2010. godine prihod od 165 milijardi američkih dolara, s prosjekom potrošnje po putovanju od oko 2600 US$. Očekuje se da će i ostvareni broj od 190 milijuna putovanja mladih u 2012. godini u 2020. porasti na 300 milijuna.
Međunarodno tržište mladih ima svoje pozitivne osobitosti: mladi kreiraju trendove, kreiraju informaciju, pioniri su u otkrivanju destinacija, traže „cool factor”, autentična lokalna iskustva, a  kao izrazito društvena bića, stalno su on line te u realnom vremenu pružaju informacije o odredištu u kojem borave.

Za tu kategoriju gostiju naša odredišta potrebno je učiniti vidljivim i atraktivnim, odnosno otvoriti put u radu destinacijskih menadžment kompanija. Upravo o problematici rada DMK govorila je prof. Ksenija Keča, prodekanica za međunarodnu suradnju VPŠ Libertas, naglasivši ulogu malih poduzeća, onih turističkih agencija koje u destinaciji imaju posebnu ulogu u kreiranju složenog proizvoda. Od 2300 registriranih turističkih agencija u Hrvatskoj, čak 43 posto njih u protekloj je godini poslovalo s gubitkom, a riječ je uglavnom o onima koje spadaju u kategoriju malih ili mikro poduzetnika.

Iako na EU razini takva mala i mikro poduzeća imaju važan status, prepoznata su i kao promotori ekonomske, socijalne i demografske održivosti mikro destinacija, posjeduju aktivna operativna znanja, što u kombinaciji s odličnim poznavanjem vlastitih potrošača vodi brzoj reakciji i inovativnim rješenjima u promociji zemlje. Zato su takva poduzeća posebno osjetljiva na promjene te podložna rizicima iako imaju povećanu sposobnost reagiranja na promjenjive potrebe okruženja, trebaju potporu državnih i javnih institucija u provedbi svojih programa – stoga je ovaj oblik edukacije za DMK poslovanje osobito važan.

Praktične primjere korištenja foto turizma kao proizvoda u destinaciji istaknuo je i učinkovito pojasnio Marko Vrdoljak, fotograf koji je osmislio jedinstven način aktivnog uključivanja posjetitelja u kreativni fotografski izričaj.

Upravo foto turizam u svijetu ima znatno rastuću publiku i korisnike  te se gotovo svaka fotografija načinjena u nekom odredištu može naći na Internetu i biti promotor naših odredišta, baštine i događanja, istaknuo je Vrdoljak.
  
Najvažniji dubrovački turistički proizvod su upravo festivalska događanja istaknuo je Vido Peručić, predstavivši potrebne aktivnosti kako bi DMK u festivalskom turizmu osmislila, promovirala i prodala proizvod.

Na edukacijama u Splitu i Dubrovniku sudjelovalo je pedesetak pozvanih, pri čemu valja istaknuti studentsku populaciju.

Ministarstvo turizma, svojim aktivnim sudjelovanjem te podržavši seminare UNPAH-a ostvarilo je mogućnost sustavne komunikacije i suradnje s malim poduzetnicima u okviru svojih strateških razvojnih aktivnosti, edukativnih  aktivnosti prilagođenih mikro destinacijama i mikro poduzećima te promociju i razvoj specifičnih oblika turizma poželjnih na nedovoljno iskorištenim  tržištima (urbanog, kreativnog, edukativnog i foto turizma).



Pisane vijesti