ITB Berlin: Digitalna industrijska revolucija

Slika /arhiva/ITB_nedo_p-001.jpg

Ovogodišnji jubilarni, 50. ITB, obilježen je u kongresnom dijelu najvećim brojem predavanja i panel diskusija vezanih uz digitalnu tehnologiju. Ukupno 106 takvih događanja, u samo tri i pol dana, nemoguće je pratiti pa će „post ITB“ efekt, upravo zahvaljujući digitalnoj tehnologiji biti u fokusu struke i u sljedećim mjesecima. Ono što je sad jasno i potvrđeno jest da se dogodila nova industrijska revolucija temeljena na šest osnovnih pretpostavki: distribuciji, vezama, tehnologiji, performansama, rasprostranjenosti, dostupnosti-cjenovnoj konkurentnosti. Digitalna tehnologija danas, kao i motori s unutarnjim izgaranjem prije više od stotinu godina, ispunjava sve navedene uvjete i ona definitivno obilježava novu eru.

Ovogodišnji jubilarni, 50. ITB, obilježen je u kongresnom dijelu najvećim brojem predavanja i panel diskusija vezanih uz digitalnu tehnologiju. Ukupno 106 takvih događanja, u samo tri i pol dana, nemoguće je pratiti pa će „post ITB“ efekt, upravo zahvaljujući digitalnoj tehnologiji biti u fokusu struke i u sljedećim mjesecima.

Ono što je sad jasno i potvrđeno jest da se dogodila nova industrijska revolucija temeljena na šest osnovnih pretpostavki: distribuciji, vezama, tehnologiji, performansama, rasprostranjenosti, dostupnosti-cjenovnoj konkurentnosti. Digitalna tehnologija danas, kao i motori s unutarnjim izgaranjem prije više od stotinu godina, ispunjava sve navedene uvjete i ona definitivno obilježava novu eru.

Transport, komunikacije i turizam pod snažnim utjecajem digitalne tehnologije

Digitalna tehnologija se „uvlači“ u sve sektore pa, pored komunikacija, proizvodnih procesa, već uvelike „živi“ u transportu i turizmu. Nova vozila imaju sve više digitalnih dodataka, u turističku industriju ulaze i humanoidni roboti - recepcionari koji će za sada biti ispomoć humanim recepcionarima, ali kroz par desetljeća, tko zna.

Prva pojava automobila s motorima s unutarnjim izgaranjem izazivala je sablazan, podsmjehe, uvjerenje da te „samovozne kočije“ neće zaživjeti. Ipak dogodilo se nešto sasvim drugo, što je promijenilo svijet. Slična su predviđanja i s digitalnom tehnologijom, koja poput navedenog primjera s vozilima, snažno utječe na razvoj turizma.

Gunter H. Oettinger, EU komesar za digitalnu tehnologiju i društvo nazvao je turizam „najširim sektorom“ koji obuhvaća mnogo djelatnosti. Turizam pokreće ljude, predviđa se da će uskoro u prosjeku svaki stanovnik svijeta putovati jednom godišnje.

Europa vrlo ozbiljno računa na turizam i želi zadržati poziciju prve svjetske destinacije. Prema svijetu Europa želi biti i dalje zajednica sa samo jednom, ulaznom graničnom kontrolom, sa zajedničkim digitalnim tržištem, ojačanom dostupnom digitalnom infrastrukturom u svakom „kutku“. Europa želi ući u gigabajt eru i za to postoje planovi jačanja infrastrukture. Do 2020. godine paneuropska veza bi se trebala dignuti na 5G.

Digitalizacija pruža nove mogućnosti za kreaciju poslova poput CDO-a (chef digital officer), osobe zadužene za digitalni sustav u svakoj tvrtki, odnosno za mikro poduzetnike tog profila koji će pružati podršku malim poduzetnicima. Danas govorimo o potrebi dnevnog ažuriranja bazičnih web stranica, o svakodnevnim kontaktima putem socijalnih mreža, a pitanje sigurnosti digitalnih podataka od iznimne je važnosti. Zato školske i trening institucije moraju osmisliti programe osposobljavanja, učenja vještina vezanih uz digitalnu tehnologiju, koji će biti jednostavni, kratki, efikasni i stalno usklađeni s inovacijama.

Inovacije digitalnih tehnologija potrebne su i u turizmu. U Europi se govori, piše, prevodi s 25 jezika, još nije dosegnuta tehnologija brzog i točnog digitalnog prevođenja. Kroz sharing economy model digitalna je tehnologija zahvatila veliki dio turističkog prometa i sve veći dio kopnenog transporta.

Zakonska regulativa zaostaje za tempom promjena koje se događaju u digitalnom svijetu. Najveća opasnost je stvaranje monopola na informaciju ili bilo koji oblik diskriminacije. Osigurati uvjete za fer tržišno natjecanje, jedan je od glavnih zadataka Europske komisije.

Digitalni giganti modernog doba

Priceline group koja obuhvaća i booking.com jedan je od vodećih digitalnih divova u turističkom sektoru. Sam booking.com zapošljava 11.000 ljudi, posluje u 200 zemalja, godišnje „okrene“ 55 milijardi dolara transakcija. Dinamika promjena u sektoru je izuzetno brza, 2011. godine je putem mobilnih uređaja izvršeno samo 3 posto od svih rezervacija smještaja, danas udio mobilnih uređaja u ukupnim rezervacijama čini čak 30 posto. Zato su i ulaganja u posao velika, samo ulog u tržište booking.com-a u 2015. iznosio je 2,5 milijardi dolara.

Rješenja se inoviraju na dnevnoj bazi, ljudi rade u malim timovima do sedam zaposlenih, razvijen je postupak ispitivanja tržišta i testiranja proizvoda. Najnoviji proizvod koji se razvija je „opentable“ aplikacija koja ima ambicije postati „booking.com za restorane“.

Google je „veliki brat“ svim digitalnim igračima. Spekulira se da Google raspolaže sa 62 posto svih informacija o navikama korisnika digitalne mreže pa je postao prijetnja svim ključnim sektorima u turizmu, od avioprijevoznika preko kopnenog transporta do rezervacijskih portala.

Dr. Oliver Heckmann direktor Google sektora putovanja i trgovine tvrdi da to baš i nije tako i da ova kompanija svoju strategiju gradi na suradnji s partnerima, a ne na preuzimanju njihovog posla. Ipak Google je nakon provedenih temeljitih istraživanja razvio novi proizvod koji djelomično „mrsi račune“ turistički orijentiranim web platformama. Riječ je o „destination search“ programu koji ima do sada neviđene performanse. U nekoliko klikova aplikacija daje korisniku preporuke o najboljem terminu posjeta nekoj destinaciji vezano za vremenske uvjete, gužve, uz preporuku cjenovno najpovoljnijeg izbora transporta i smještaja. Daje prijedlog programa razgleda najvećih znamenitosti destinacije ili preferiranih sadržaja uz mogućnost kupnje ulaznica online itd.

Jedinstveni je zaključak da ovakav proizvod može isporučiti samo Google zbog ogromnih ljudskih i hardverskih potencijala kojima raspolaže i naravno već navedenom visokom postotku raspoloživih informacija o navikama potencijalnih kupaca. Google ipak poziva sve zainteresirane partnere da iskoriste atraktivnost novog hit proizvoda i oglase svoje usluge. (Iz Berlina, Nedo Pinezić)



Pisane vijesti