Kontinentalni turizam Hrvatske do kraja kolovoza bilježi više od pola milijuna noćenja, što je za osam posto više nego u istom razdoblju lani, te više od 280 tisuća dolazaka turista, odnosno za sedam posto više. Porast broja dolazaka i noćenja u kontinentalnoj Hrvatskoj dobra je vijest, međutim, u ukupnom turističkom prometu broj noćenja u kontinentalnoj Hrvatskoj i dalje je ispod jedan posto ukupno ostvarenih noćenja. Kako popraviti tu statistiku te koja je uopće perspektiva kontinentalnog turizma, zapitali smo Veljka Ostojića, ministra turizma.
Uskoro ćemo predstaviti nacrt Glavnog plana i strategije razvoja turizma Hrvatske, koji će nam dati jasne smjernice i viziju razvoja hrvatskog turizma u nadolazećim godinama, pa tako i naputke za snažniji razvoj turizma na kontinentu. Ministarstvo zajedno s HTZ-om ove godine izdvaja ukupno 15,7 milijuna kuna za jačanje turizma u turistički nerazvijenim područjima, što je, zajedno sa smanjenjem sezonalnosti, ključna tema i Operativnog marketing-plana HTZ-a za 2013.
Može li istok Hrvatske, a posebice Baranja, koji je posljednjih godina napravio velike korake u turističkoj ponudi, očekivati još više gostiju u skoroj budućnosti?
Povećanje konkurentnosti namjeravamo postići s pomoću tri skupine mjera: izmjenama zakonske regulative, investicijama te poboljšanjem komunikacije s tržištem. Za početak, smanjenje stope PDV-a za najširi spektar usluga u turizmu na deset posto, koje stupa na snagu 2013., sigurno će dati vjetar u leđa svima koji se bave uslugama u turizmu.
Regionalne turističke zajednice trebale bi se pretvoriti u destinacijske menadžment-organizacije te obavljati regionalnu turističku promociju. Njihova je zadaća da se svaka od destinacija, pa tako i Baranja, jasno pozicionira i nakon toga adekvatno brendira i to je put prema kvalitetnom upravljanju destinacijama. Također, bez ulaganja u nove smještajne kapacitete ne možemo očekivati porast turističkog prometa u sljedećim godinama. Pri tome posebice govorim o hotelskom smještaju, kojeg u Baranji gotovo uopće nema.
Treća mjera za podizanje konkurentnosti turizma su komunikacije s tržištem, koje, što se kontinenta tiče, uključuju i poticaje usmjerene na oglašavanje organiziranih programa na kontinentu. Uvođenjem navedenih mjera vjerujem da ćemo dati dobar poticaj svima koji se bave ili se namjeravaju baviti kontinentalnim turizmom.
Nedavno ste se susreli s direktorom Novasol grupe, jedne od vodećih europskih turističkih agencija specijaliziranih za privatni smještaj i tom ste prigodom razgovarali i o proširenju njihove ponude i na unutrašnjost Hrvatske, naročito na Zagorje i Slavoniju?
U praksi će to značiti da će ta tvrtka u svoju ponudu staviti i privatni smještaj u kontinentalnom dijelu Hrvatske. Ministarstvo će nastaviti i s takvim individualnim razgovorima s privatnim tvrtkama, međutim, moram ponoviti da mi nismo turistička agencija koja dovodi goste u Hrvatsku. Naša je uloga stvoriti uvjete, a taj dio posla mora odraditi netko drugi.
Koji su to konkretno programi koji su bili namijenjeni podizanju kvalitete kontinentalnog turizma i o kolikim se sredstvima radi?
Ove smo godine proveli osam natječaja za dodjelu nepovratnih sredstava ukupne vrijednosti od 32 milijuna kuna. Od toga je jedan bio usmjeren isključivo za poticanje razvoja turizma na turistički nerazvijenim područjima. Na ostalih sedam također su se mogli javiti kandidati s kontinenta. Do 1. listopada u tijeku je natječaj „Korak više“, čija će sredstva biti utrošena za unapređivanje ponude turističkog sektora. Stoga pozivam sve zainteresirane iz kontinentalnog dijela Hrvatske da se prijave, a sve informacije mogu pronaći na našim web stranicama.
Što Vas kao ministra turizma najviše privlači u turističkoj ponudi Slavonije i Baranje? Kada bi Vas netko od kolega iz drugih zemalja pitao, koju biste mu destinaciju preporučili na istoku Hrvatske, što biste mu preporučili?
Osim prekrasne prirode Hrvatska ima i bogatu kulturnu baštinu i tradiciju, koja je najvažniji čimbenik ponude Slavonije i Baranje. Za sada sam, kao ministar turizma, posjetio Vukovar, a namjera mije do kraja godine posjetiti i Brodsko-posavsku te Osječko-baranjsku županiju. Vjerujem da se turizam mora temeljiti na doživljaju, emocijama, stvaranju priče, a Slavonija i Baranja mogu ispričati mnogo njih. Naravno, gastronomija te vina također su važni turistički aduti. S obzirom na to da sam veliki ljubitelj i poznavatelj vina, jedan od mojih motiva dolaska sigurno bi bile vinske ceste. (Dražen Boroš, Glas Slavonije, 27. 9. 2012.)