UHPA: Nije vrijeme za pretjerani optimizam

Srpanjski turistički pokazatelji nisu loši, minusi su i manji nego se mislilo da će biti, ali nije vrijeme za euforiju i pretjerani optimizam, jer puno toga još ovisi o kolovozu nakon kojeg će se tek moći dati realnija ocjena sezone pa i ove turističke godine, istaknuo je u razgovoru za Hinu predsjednik Udruge hrvatskih putničkih agencija (UHPA) Boris Žgomba.

Naglašava da je kolovoz, unatoč relativno dobrom odazivu turista u prvih deset dana, ipak još nepoznanica i da puno toga, posebno od blagdana Velike Gospe do kraja mjeseca, ovisi i o vremenskim (ne)prilikama.

S obzirom da se u srpnju i kolovozu ostvaruje oko 60 posto godišnjeg turističkog prometa smatra i da će, nastavi li se i u kolovozu dobar trend iz srpnja, hrvatski turizam i unatoč minusima biti uspješniji od mediteranske konkurencije.

No, ističe da treba imati u vidu da fizičke pokazatelje možda ove godine neće pratiti i sličan financijski rezultat, jer je dosta srpanjskih noćenja, 30 do 50 posto, a tako bi moglo biti i u kolovozu, ostvareno po jeftinijim cijenama od lanjskih u tzv. last minute i drugim akcijama.

Ako se tome pridoda i zbog krize smanjena vanpansionska turistička potrošnja u odredištima, za izlete i slično, financijski pokazatelji mogli bi biti i lošiji od fizičkih, što bi, kaže Žgomba, također mogla biti jedna od 'posebnosti' ovogodišnje sezone.

Procjenjuje pritom da bi veći pad mogli imati hoteli, koji su se s ovogodišnjom, kako kaže, akcijskom prilagodbom zadnje tri godine 'nabubrenih' cijena vratili na razinu 2006. i 2007., dok će bolje rezultate imati jeftiniji oblici smještaja, poput privatnog, kampova i hostela.

Putničke su agencije ove godine već u predsezoni osjetile manju potražnju, što se nastavilo i u 'špici', ali Žgomba vjeruju da bi u posezoni (rujan i dalje), kada su cijene niže 20 do 40 posto od ljetnih, mogle ponoviti lanjske rezultate s obzirom na buking i ako u iduća dva-tri tjedna ne bude 'storniranja' ugovorenog. Za to, dodaje, za sada još nema naznaka.

Ističući važnost organiziranog turističkog prometa upravo za pred i posezonu, kada agencije 'odrade' 70 do 80 posto prometa, Žgomba podsjeća i na ulogu agencija kao destinacijskih menadžment kompanija koje za turiste u odredištima priređuju i kvalitetne programe neovisne o suncu i moru. Upravo destinacijski menadžment treba biti najvažniji projekt razvoja hrvatskog turizma, naglašava Žgomba i dodaje da turisti više nigdje, pa ni u Hrvatsku, ne dolaze zbog hotela nego zbog sadržaja i odredišta.

Nešto slično je, kako kaže, potvrdio i prošli tjedan održan međunarodni sajam autobusera RDA u Koelnu, na kojemu je nastupila i Hrvatska. Za razliku od prijašnjih godina kod njemačkih i drugih partnera osjetila se određena suzdržanost za dogovaranje poslova za iduću godinu, ne samo za Hrvatsku nego i druge destinacije. Mnogi od njih su zbog 'last minutea' još koncentrirani na ovu godinu, bore se za opstanak, kaže Žgomba koji se nada da, unatoč neizvjesnosti, potražnja za Hrvatskom neće iduće godine biti manja. (Hina)


Pisane vijesti