Umjesto skupog ulaganja u obnovu prometne infrastrukture trebalo bi omogućiti bolje korištenje već postojeće, smatraju u Američkoj gospodarskoj komori u Hrvatskoj (AmCham) te predlažu Vladi da obrati pozornost na rješenja vezana uz dijeljenje prijevoza, rečeno je u srijedu, na konferenciji AmChama nazvanoj "Prilike za razvoj turizma kroz inovativna digitalna rješenja". Državni tajnik u Ministarstvu turizma Frano Matušić rekao je da je Ministarstvo započelo s projektom nazvanim "Hrvatski digitalni turizam" te da je dio tog projekta i e-Visitor, alat pokrenut lani, koji daje stvarnu sliku u realnom vremenu trenutačnog brojnog stanja gostiju.
"Što se tiče Hrvatskog digitalnog turizma, trenutno smo u fazi izrade projekta, a nakon njegova završetka imat ćemo odličnu platformu za poboljšanje pristupa i brzini informacija. Njom ćemo omogućiti građanima, turistima i poduzetnicima brži pristup svim uslugama. Sva rješenja koja se tiču novih korisnika, recimo rješenja koja se dobivaju za privatni smještaj, za kategorizaciju, i sl., sve će to u budućnosti, kroz navedeni projekt, biti digitalizirano. Sve faze procesa bit će digitalizirane, tako da neće biti više obilaženja šaltera, sve će se rješavat od kuće", naveo je Matušić. Vrijednost tog projekta je oko 7 milijuna eura, a najveći dio bit će financiran iz EU fondova.
Izvršna direktorica AmChama Andrea Doko Jelušić navela je da je 20. lipnja AmCham iznio stajalište "Mobilnost u turizmu", predloživši regulatorno uređenje pitanja digitalnih rješenja za dijeljenje prometa, s ciljem unapređenja odnosno boljeg korištenja već postojeće prometne infrastrukture.
"Strani gosti u Hrvatskoj bilježe stalni rast, oni sada čine oko 88 posto svih dolazaka. Prošle godine zabilježeno je 15,6 milijuna dolazaka, a turisti dolaze osobnim automobilima te sve više i zrakoplovima. Istovremeno, dolazi do blagog skraćenja boravka odnosno broja dana koji gosti provode u Hrvatskoj. Također, oni i dalje žele biti mobilni; žele što je moguće više ljudi vidjeti u razdoblju koje provode kod nas. Prema istraživanju Instituta za turizam, slabije ocjene turista upravo su vezane uz promet, prometnu regulaciju i infrastrukturu. Najniže ocjene bile su vezane uz lokalni prijevoz i prometne gužve. Znamo da je unapređenje infrastrukture skupo i da dugo traje, pa prioritet treba biti optimalno korištenje onoga što već imamo. Preporučamo da se obrati pozornost na druga rješenja vezana uz dijeljenje prijevoza", navela je Doko Jelušić.
AmCham predlaže da Hrvatska u svoje zakonodavstvo uvede tzv. unaprijed definiranu uslugu prijevoza kao novu kategoriju usluge dijeljenja prijevoza.
Iako su neke zemlje EU već prihvatile nove regulatorne okvire za dijeljenje usluga, u Hrvatskoj, ističu u AmChamu, trenutno ne postoji ujednačen i jasni nacionalni regulatorni okvir za usluge dijeljenja prijevoza zasnovanih na digitalnim platformama, već se one smatraju uslugom privatnog najma vozila i kao takve se Zakonom o prijevozu u cestovnom prijevozu prepuštaju na uređivanje lokalnoj zajednici.
Usluge dijeljenja prijevoza, navode, trenutačno se pružaju u pravno nedefiniranim uvjetima, a problem pravne nesigurnosti dodatno pogoršavaju proturječna tumačenja zakona pojedinih nadležnih tijela.
Unaprijed definirana usluga prijevoza podrazumijevala bi elektroničko naručivanje usluge s unaprijed definiranom procjenom cijene, puta vožnje i identiteta vozača. Liberaliziran pristup toj vrsti usluge uključivao bi pojednostavljen sustav dodjele licenci, bez ograničenja broja dodijeljenih licenci i određivanja cijene usluga, koja bi bila vođena potrebama tržišta i korisnicima usluga, predlažu iz AmChama.
Direktor za jugoistočnu Europu Ubera Davor Tremac također ističe da Hrvatska kasni s donošenjem regulatornog okvira koje bi pravno definiralo njihovu djelatnost. "Treba nam nova kategorija koja će pravno regulirati naše partnere vozače. Kada se to napravi, nestat će pravne nesigurnosti, a sve više poduzetnika odlučivat će se za takav način rada, više će investirati te će od svega najviše koristi imati krajnji korisnici", rekao je Tremac.
Predlaže da vozači Ubera imaju posebne licence, da ih nadzire resorno ministarstvo, ali i da nema ograničenja licenci. U Uberu ne žele ni da im se ograničavaju cijene usluga. "Zašto bi se propisivala minimalna cijenu usluge? Za par mjeseci stići će nova generacija električnih automobila koja će prometovati još jeftinije", kaže Tremac. (Hina/FaH)
Pisane vijesti