Ministar turizma Gari Cappelli na hrvatsko-britanskom gospodarskom forumu: Velika Britanija je važno tržište za turizam

Ministar turizma Gari Cappelli sudjelovao je danas na svečanom otvorenju Hrvatsko-britanskog gospodarskog foruma pod nazivom „Ekonomija doživljaja u službi gospodarskog rasta i razvoja“, koji je u hotelu Esplanade održan o temi ekonomije doživljaja i njezinog utjecaja na gospodarski rast i razvoj, s primjerima dobre prakse iz Velike Britanije i Hrvatske. Uz ministra Cappellija, na otvorenju je govorila i ministrica kulture, Nina Obuljen Koržinek te veleposlanik Ujedinjene Kraljevine Velike Britanije i Sjeverne Irske u Hrvatskoj, Andrew Dalgleish. 

Prilikom pozdravnog govora, ministar je istaknuo važnost britanskog tržišta za turizam Hrvatske jer turisti iz Velike Britanije posljednjih godina bilježe kontinuirani rast, uz dvoznamenkaste stope. Napominjemo, prošle godine u Hrvatskoj je ostvareno 596 tisuća dolazaka (+21,6 posto) i 3 milijuna noćenja (+25 posto), što u ukupnoj strukturi predstavlja udio od 4 posto (7. mjesto).

„Hrvatska je u Velikoj Britaniji vrlo tražena destinacija, što dokazuju turistički promet koji ostvaruju turisti s tog tržišta te odlične najave i za ovu godinu. Stoga nam je ovo tržište izuzetno važno, a ovaj forum osim važnosti na području gospodarske suradnje između Hrvatske i Velike Britanije, predstavlja priliku za dodatnom promocijom naše zemlje. Drago nam je da je Hrvatska zanimljiva Velikoj Britaniji i kao destinacija za poslovnu suradnju, upravo vezano uz temu današnjeg foruma – u području ekonomije doživljaja i kreativnih industrija. Ekonomija doživljaja povezuje poduzetništvo, inovacije, tehnologiju i kreativnost – a izuzetno je bitna jer predstavlja noviji koncept, usmjeren onim potrošačima koji traže ono nešto više od samog proizvoda i usluga, tj. doživljaj koji ta usluga ili proizvod upravo stvaraju“, istaknuo je ministar te dodao kako je Ministarstvo turizma Republike Hrvatske izradilo Strategiju razvoja hrvatskog turizma do 2020. godine, gdje upravo kreativnost i inovativnost zauzimaju izuzetno bitnu ulogu, jer su sastavni dio kreiranja doživljaja koji stvara dodanu vrijednost turističkoj destinaciji, kreativnom proizvodu i usluzi.

Objašnjavajući ekonomiju doživljaja kao pomak u razmišljanju, u biti kao stvar osobnih doživljaja za koje želimo platiti, veleposlanik Dalgleish je naglasio kako u Velikoj Britaniji u tom području već postoji impresivno iskustvo koje želi dijeliti s drugima.

"Ključna stvar ovog foruma je zajedničko poslovanje s Hrvatskom u ekonomiji doživljaja koja zasigurno može pridonijeti razvoju njenog gospodarstva na sličan način kao što je u Velikoj Britaniji pridonijela razvoju turizma od kojeg se do 2025. očekuje da će vrijediti više od 250 milijardi funti", rekao je Dalgleish.

Ministar Cappelli izrazio je zadovoljstvo rastom broja dolazaka i noćenja turista iz Velike Britanije, koji je lani bio veći od 20 posto, a taj je trend nastavljen i u prva dva mjeseca ove godine.

"Iskustva Velike Britanije u ekonomiji doživljaja su iznimno važna i dragocjena za hrvatski turizam jer se temelje na inovativnosti što i mi želimo postići", istaknuo je Cappelli, podsjetivši da britanski investitori već kreiraju ekonomiju doživljaja u Hrvatskoj primjerice investicijom na otoku Obonjanu kod Šibenika.

Podsjetio je i na hrvatsku turističku strategiju do 2020. koja također potencira kreiranje doživljaja i inovativnih proizvoda ističući "da to nije novi nego presudan koncept usluga važan za budućnost".

I hrvatski ministar i britanski veleposlanik mišljenja su da Brexit neće negativno utjecati na turistički promet ni u Hrvatskoj niti u Britaniji, nego će vjerojatno otvoriti neke druge putove suradnje dviju ekonomija.

Ministrica kulture Nina Obuljen Koržinek naglasila je da je ekonomija doživljaja puno širi koncept od kulturnog turizma i kreativnih industrija. Najavila je da će vrlo brzo početi rad na strategiji kulture gdje će biti mjesta i za kreativne industrije, kao i da će vrlo brzo usvojiti strategiju do 2025. o ekonomskom vrednovanju kulturne baštine, kako bi se u to više ulagalo.

"Ono što smo u Hrvatskoj napravili ulaganjem u razvoj muzejske mreže od Apoksiomena na Lošinju do Vučedola u Vukovaru, sve su svjetski projekti koji pokazuju da naši stručnjaci i te kako imaju mjesto u svijetu. Tu je i rastući izvoz filmskih usluga koji, iako se nekome ne sviđa što se hit-serije i filmovi snimaju u starim zaštićenim jezgrama, ipak privlače novu publiku iz svijeta koja otkriva Hrvatsku", istaknula je Obuljen Koržinek, podsjećajući da će Hrvatska 2020. imati i prvi put prijestolnicu europske kulture - grad Rijeku.

Predavačica sa Sveučilišta u Lancasteru Mari Thynne napomenula je da je ekonomija doživljaja u razvoju od početka 90-tih godina te da su iskustva koja Britanci dobiju u doživljajima u tematskim parkovima, akvarijima, dvorcima i brojnim drugim atrakcija sve više tražena.

Navela je primjer velških muzeja s projektima Eden i Sobe za bijeg koja privlače publiku svojim autohtonim sadržajima dodajući pri tome da je iznimno važno da sve to potiče lokalna zajednica i poduzetnici te da se učenje putem doživljaja uvede u obrazovni sustav.

Advent, šibenske tvrđave, Istria Insprit primjeri dobre prakse

Izvršni direktor konzultantske britanske Petersham Grupe Keith Thomas, istaknuo je da su odmor i zabava, povijest i kultura, shopping i gastronomija najvažniji segmenti za razvoj ekonomije doživljaja. Po podacima koje je iznio, ekonomija doživljaja u Britaniji vrijedi 117 milijardi funti, što čini 7,4 posto njenog BDP-a, te raste trostruko brže od ostalih sektora ekonomije odnosno u prosjeku 5 posto godišnje.

"Britanski potrošači žele trošiti na doživljaje pa tako rastu sektori i rekreacije, zdravlja, fitnesa, što je potaknulo dobar standard u Velikoj Britaniji, a zanimaju se i za tehnologije i društvene mreže na kojima vole dijeliti doživljaje i pričati o sebi", kazao je Thomas.

Kao primjeri dobre prakse u Hrvatskoj istaknuti su primjerice zagrebački Advent, kao manifestaciju koja iz godine u godinu programski stvara sve više sadržaja i za doživljaje i privlači sve veći broj posjetitelja, projekt Istria Inspirit, ili "tvrđave kulture" koje su zadnjih godina obnovljene u Šibeniku.

Autentične lokacije i ponuda u svakom mjestu, gradu pa i cijela država mogu biti izvrsne podloge za kreiranje ekonomije doživljaja u što svakako treba uključiti nacionalne, regionalne pa i globalne marketinške agencije jer se tako ponuda više otvara i privlači strana tržišta, što je važno za prihode i rast ekonomije, poručeno je uz ostalo s foruma.

Forum je okupio brojne stručnjake iz obje zemlje te je na njemu, između ostaloga, predstavljeno najnovije istraživanje u području ekonomije doživljaja, uz primjere u Velikoj Britaniji te su održani paneli na temu Kreativno stvaranje doživljaja na izvornim lokacijama s primjerima ekonomije doživljaja iz Hrvatske i panel Koja je uloga privatnog sektora u realizaciji uspješnih projekata ekonomije doživljaja, s primjerima ekonomije doživljaja iz Hrvatske i Velike Britanije. Osim navedenoga, na forumu su održani i susreti predstavnika britanskih i hrvatskih tvrtki, nadležnih ministarstava, gradova, županija, turističkih zajednica, stručnjaka iz turističke i kreativne industrije te ostalih zainteresiranih stručnjaka i poslovnih ljudi.

Organizatori Foruma su Britansko veleposlanstvo u Republici Hrvatskoj i britansko Ministarstvo međunarodne trgovine (Department of International Trade – DIT), u partnerstvu s Ministarstvom turizma Republike Hrvatske, Hrvatskom gospodarskom komorom, Britanskim poslovnim centrom u Hrvatskoj i tvrtkom Filipović poslovno savjetovanje d. o. o. (Mint/Hina)

Pisane vijesti