Na svečanoj dodjeli nagrada za održivo i pristupačno upravljanje turizmom, uključujući dostignuća na području zaštite okoliša, održanoj danas u Bruxellesu, Mali Lošinj osvojio je nagradu Europskog sustava pokazatelja za održivi razvoj (ETIS) - nagradu za širinu i dubinu prikupljenih spoznaja o praksama održivog turizma na otoku, zahvaljujući projektu koji broji 130 pokazatelja. Nagradu za Mali Lošinj u Bruxellesu preuzeo je Ivan Novak, direktor predstavništva HTZ-a u Belgiji.
Mali Lošinj jedno je od prvih odredišta u Hrvatskoj koje je sudjelovalo u pilot projektu Europski sustav pokazatelja za turizam. Turistička zajednica grada Malog Lošinja spojila je lokalne pokazatelje s ETIS pokazateljima kako bi pratila impresivnih 130 pokazatelja. Količina prikupljenih podataka pružila je detaljan i iznenađujući uvid u to kako upravljati politikom i praksom održivog razvoja turizma na otoku, ističu iz Europske komisije.
Luigi Cabrini, predsjednik Globalnog vijeća za održivi turizam UNWTO-a i glavni govornik na svečanosti, istaknuo je: „Cilj ETIS-a je uspostaviti jasne standarde koji nam pomažu na mjerljiv način utvrditi što održivi turizam uistinu znači. Navedena pobjednička odredišta turizam su podredila dobrobiti lokalnog stanovništva kao i posjetitelja, donoseći financijsku i kulturnu korist i pritom svodeći negativne društvene i okolišne posljedice na najnižu moguću razinu.“
Europska je komisija osmislila proces Europskog sustava pokazatelja za turizam za održiva odredišta kojima se upravlja na lokalnoj razini, a namijenjen je za praćenje, upravljanje i jačanje održivosti turističkog odredišta. Niz od 27 glavnih i 40 izbornih pokazatelja korisno je sredstvo za praćenje rezultata, donošenje boljih upravljačkih odluka i utjecanje na odgovarajuće politike odredišta.
„Visit South Sardinija“ ukupni je pobjednik za održivost zahvaljujući svom, inovativnom pristupu objedinjavanja EU-ovih i UN-ovih pokazatelja održivosti dok je Provincija Barcelona osvojila nagradu za najbolju pristupačnost zbog svojeg pristupa „Turizam za sve“. Bretanja je osvojila ETIS-ovu nagradu za rad na razvoju ponude zelenog turizma u legendarnom šumskom predjelu. Četiri odredišta osvojila su 2** u mjerenju socijalnih i kulturnih utjecaja: Dark Sky Alqueva u Portugalu, Torroella de Montgri-l'Estartit i Llanca u Španjolskoj, Ljubljana te Comunitat Valencia u Španjolskoj. Kategorija 1* za potignute utjecaje na okoliš dodijeljena je Podgorici u Crnoj Gori i Abano Terme u Italiji. Andalucia u Šapanjolskoj i Južni Limburg u Nizozemskoj dobili su posebnu pohvalu za održivo upravljanje odredištem i poboljšanja u pristupačnosti.
Lošinj je uz obavezne počeo mjeriti i neobavezne indikatore i uvrstio ih u temeljni dokument, zahvaljujući sudionicima internog monitoringa, a mjerilo se se gotovo sve što je mjerljivo u destinaciji.
Istraživanje je otkrilo da je 56% najprivlačnijih lokaliteta na otoku imalo pristup za osobe s invaliditetom, a 78% lokalnih tvrtaka uključeno je u programe za zaštitu okoliša i klimatske akcije. 89% poduzeća prebacilo se na niskoenergetsku rasvjetu, ali samo 14% otpada na otoku se recikliralo. Podatak koji svjedoči o trudu koji se ulaže u promociju tradicionalnog dobra je 57% najvažnijih događanja usmjerenih na tradicionalnu/lokalnu kulturu i dobra otoka Lošinja. Također, 47% stanovnika sudjeluje u lokalnoj strategiji i planovima za smanjenje onečišćenja bukom i svjetlosnog onečišćenja. U sklopu istraživanja provedenog na uzorku od 9 poduzeća i 18 objekata, ostvareno je 60% uštede vode u sanitarnim prostorijama. Uz više od 20 milijuna eura infrastrukturnih investicija Grada, 41 milijuna eura ulaganja u 2015. godini Jadranke d.d., 3 milijuna kuna ulaganja Lošinjske plovidbe i partnera u destinaciji, kontinuirano se podiže kvaliteta turističke infrastrukture, a istovremeno se ulaže u edukaciju kadrova.
Đurđica Šimičić, direktorica TZ grada Malog Lošinja, rekla je: „Održivost je godinama ključna prednost Lošinja - Otoka vitalnosti, ali htjeli smo i dalje napredovati te koristiti europske standarde. Obaveznim mjerenjem i usporedbom podataka dektektiramo snage, slabosti, prijetnje i prilike kako bi konstantno unaprjeđivali strategiju održivosti destinacije“.
„Još 2006. godine započeli smo s destinacijskim brend menadžmentom Lošinja kao 'Otoka vitalnosti' polazeći od sporta, zdravlja i vitalnosti. Kvalitetna suradnja sa stanovnicima, brojni projekti u domeni održivog, kulturnog i zdravstvenog turizma te mnogobrojne investicije preduvjeti su za razvoj održivog cjelogodišnjeg turizma što je i prvotni cilj Grada i Turističke zajednice grada Malog Lošinj“, izjavio je gradonačelnik grada Malog Lošinja Gari Cappelli.