Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja (AZTN) upozorila je u ponedjeljak škole i druge naručitelje koji putem javne nabave traže usluge putničkih agencija da ne uvjetuju ponude njihovim članstvom u Udruzi hrvatskih putničkih agencija (UHPA), jer to nije u skladu s temeljnim načelima zaštite tržišnog natjecanja.
AZTN u priopćenju navodi da je u dokumentu jednog ministarstva nazvanom "Zahtjev za prikupljanje ponuda usluga prodaje putnih karata i paket aranžmana", uočio odredbu prema kojoj je ponuditelj obvezan u ponudi priložiti dokaz članstva u UHPA-i.
Agencija ističe da osnivanje i članstvo u UHPA-i nije uvjetovano Zakonom o pružanju usluga u turizmu niti bilo kojim drugim propisom koji uređuje tu djelatnost. "Dakle, riječ je o privatnoj udruzi u kojoj je članstvo potpuno dobrovoljno i ne predstavlja uvjet za obavljanje djelatnosti putničkih agencija", kaže se u priopćenju.
AZTN stoga skreće pozornost naručiteljima usluga organizacije školskih i drugih organiziranih putovanja kroz postupke javne nabave da članstvo ponuditelja u UHPA-i ne može biti uvjet za podnošenje ponude i sudjelovanje u postupcima javne nabave.
Na taj se način poduzetnici koji nisu članovi UHPA-e ili su članovi drugih sličnih strukovnih udruga stavljaju u nepovoljniji položaj na tržištu u odnosu na članove UHPA-e te im se onemogućava pristup tržištu i sudjelovanje u ravnopravnom tržišnom natjecanju, kažu u AZTN-u.
"Kako se iz tržišnog natjecanja ne bi isključivalo određenog ponuditelja ili grupu ponuditelja, uvjeti natječaja sa stajališta propisa o zaštiti tržišnog natjecanja trebaju biti takvi da se u najvećoj mogućoj mjeri osigura najbolji omjer kvalitete i cijene te da, istovremeno, svaki potencijalni natjecatelj ima mogućnost podnijeti ponudu pod jednakim uvjetima", ističu iz Agencije.
Stoga je, dodaju, poželjno da naručitelj uvjete natječaja odredi tako da su primjereni predmetu ugovora, kako se njima ne bi stvorile neopravdane zapreke za tržišno natjecanje. "Tako, primjerice, nije poželjno da naručitelj podnošenje ponude uvjetuje članstvom ponuditelja u određenom udruženju poduzetnika ili posjedovanjem ovlaštenja/certifikata koje takvo udruženje izdaje samo svojim članovima, kao ni utvrđivanjem drugih uvjeta koji poduzetnicima koji nisu članovi udruge stvaraju neopravdano visoke troškove", navodi se u priopćenju.
Istražujući stanje na istom mjerodavnom tržištu, Agencija je analizirala i dopis koji je UHPA uputila svim osnovnim i srednjim školama u kojem preporučuje rad s agencijama koje su specijalisti za školska putovanja. U tom se dopisu navodi da UHPA još od 2012. godine među svojim članovima provodi specijalizaciju za školska putovanja te izdaje certifikat agencijama koje su u svoje poslovanje uvele sustav upravljanja kvalitetom te su preuzele obvezu da će pružati visoku razinu usluga i konstantno unaprjeđivati i usavršavati svoje poslovanje.
AZTN smatra kako taj dopis nije sporan s aspekta propisa o zaštiti tržišnog natjecanja, jer predstavlja uobičajeno postupanje strukovnih udruga čija je svrha, između ostaloga, promocija i zastupanje interese članica.
Tako je UHPA dopisom upućenim osnovnim i srednjim školama u konkretnom slučaju samo promovirala svoje članice specijalizirane za školska putovanja. Uz dopis je školama dostavila i brošuru kojom predstavlja svoje članice, što ne predstavlja ponašanje koje bi bilo u suprotnosti s propisima o zaštiti tržišnog natjecanja, kažu u AZTN-u.
(Hina)