1950
Na
temelju odredbi članka 9. stavka 4., članka 16. stavka 3., članka 17. stavka 2.,
članka 18. stavka 2. i članka 22. stavka 5. Zakona o ugostiteljskoj djelatnosti
(»Narodne novine«, broj 49/03-pročišćeni tekst i 117/03), ministrica turizma
donosi
Članak
1.
U Pravilniku o razvrstavanju,
kategorizaciji, posebnim standardima i posebnoj kvaliteti smještajnih objekata
iz skupine hoteli (»Narodne novine«, broj 48/02 i 108/02), u članku
2:
U stavku 2. iza riječi:
»građevina« stavlja se točka, a riječi: »ako ovim Pravilnikom za pojedinu vrstu
smještajnog objekta nije propisano drukčije« brišu se.
U
stavku 3, u točki 6. riječi: »najviše šest mjeseci prije ili tri mjeseca
poslije« zamjenjuju se riječima: »prije ili najviše šest mjeseci
poslije«.
Iza stavka 6. dodaju se
stavci 7., 8. i 9. koji glase:
»(7) Iznimno, od odredbi
stavka 3. točke 8. ovog članka, neće se smatrati postojećim smještajnim objektom
objekt kod kojeg je dogradnja i/ili nadogradnja kapaciteta do ukupno 25
smještajnih jedinica započela nakon 31. XII. 2003. godine. Kod toga objekta
u ukupnom novonastalom kapacitetu može biti do 20% kapaciteta prema uvjetima za
modul postojećeg smještajnog objekta, odgovarajuće
kategorije.
(8) Iznimno, od odredbi
stavka 3. točke 8. ovog članka, neće se smatrati postojećim smještajnim objektom
objekt koji je nastao prenamjenom iz objekta druge namjene, ako je prenamjena
objekta započela nakon 31. XII. 2003. godine.
(9) Dokazi o početku
dogradnje i nadogradnje smještajnog objekta i o započinjanju prenamjene objekta
druge namjene u smještajni objekt, iz stavka 7. i 8. ovog članka, jesu isprave
pribavljene sukladno posebnim propisima.«
Članak
2.
Članak 6. mijenja se i
glasi:
»(1) Smještajni objekti, ako
ovim Pravilnikom za pojedinu vrstu smještajnog objekta nije drukčije propisano,
mogu imati sljedeće vrste smještajnih jedinica:
1. Sobu koja se sastoji od:
predprostora, spavaćeg dijela i kupaonice, ako ovim Pravilnikom nije drukčije
propisano;
2. Hotelski apartman (suite)
koji se sastoji od: predprostora, sobe za spavanje, prostora ili prostorije za
boravak i kupaonice, ako ovim Pravilnikom nije drukčije
propisano;
3.
Studio apartman koji se sastoji od: predprostora, prostorije s dijelovima
namijenjenima i opremljenima za spavanje, za boravak, za kuhanje i blagovanje,
te kupaonice, ako ovim Pravilnikom nije drukčije
propisano;
4.
Apartman koji se sastoji od: predprostora, sobe za spavanje, prostorije za
boravak, kuhanje i blagovanje, te kupaonice, ako ovim Pravilnikom nije drukčije
propisano.
(2)
Iznimno od stavka 1. ovog članka, u vrsti Hotel smještajna jedinica može
biti i obiteljska soba (family room). Obiteljska soba (family room) sastoji se
od: predprostora, dvije prostorije i/ili prostora za spavanje i kupaonice, ako
ovim Pravilnikom nije drukčije propisano.
(3)
Iznimno od stavka 1. točke 3. ovog članka, u postojećim smještajnim bjektima
Studio apartmanom može se smatrati i apartman koji površinom modula i opremom
ispunjava uvjete za Studio apartman kategorije koja se smještajnom objektu
utvrđuje.
(4)
Jednom smještajnom jedinicom smatrat će se sve prostorije i prostori unutar
smještajne jedinice u koju se ulazi kroz jedna vrata.
(5) Sve
smještajne jedinice u smještajnom objektu moraju biti pojedinačno označene na
uobičajeni način, ako ovim Pravilnikom nije drukčije
propisano.«
Članak
3.
U članku 7. stavci 2. i 3.
mijenjaju se i glase:
»(2) Hotel mora imati:
prijemni hol u kojem je recepcija, najmanje pet smještajnih jedinica koje sve
moraju imati kupaonicu, ugostiteljske sadržaje (kuhinju i blagovaonicu), ako
ovim Pravilnikom nije drukčije propisano.
(3) Smještajne jedinice u
hotelu mogu biti sobe i/ili hotelski apartmani (suite) i iznimno, obiteljske
sobe (family room), ako ovim Pravilnikom nije drukčije
propisano.«
Članak
4.
U članku 8., u stavku 3. iza
riječi: »(suite)« dodaju se riječi: »i obiteljske sobe (family
room).«
Članak
5.
U
članku 9. stavci 1. i 2. mijenjaju se i glase:
»(1)
Aparthotel je smještajni objekt u kojemu se gostima obvezno pružaju usluge
smještaja i doručka, a mogu se pružati i druge ugostiteljske usluge, ako ovim
Pravilnikom nije drukčije propisano.
(2)
Aparthotel mora imati: prijemni hol u kojem je recepcija, najmanje pet
smještajnih jedinica koje sve moraju imati kupaonicu. Više od 50% smještajnih
jedinica mora biti ustrojeno i opremljeno tako da gost može sam pripremati jela,
ugostiteljske sadržaje (kuhinju i blagovaonicu), ako ovim Pravilnikom nije
drukčije propisano.«
Članak
6.
U članku 11. stavak 1. i
stavak 7. mijenjaju se i glase:
»(1) Turističko naselje je
smještajni objekt u kojemu se gostima obvezno pružaju usluge smještaja s
doručkom, a mogu se pružati i druge ugostiteljske usluge, ako ovim Pravilnikom
nije drukčije propisano. U Turističkom naselju gostu se mora osigurati mogućnost
bavljenja športom i/ili drugim oblicima rekreacije na otvorenom prostoru,
prilagođenima specifičnim uvjetima destinacije.«
»(7)
Unutar vrste Turističko naselje mogu se nalaziti i smještajni objekti
vrste: Hotel, Aparthotel i/ili Kamp. Vrsta Turistički apartmani može se nalaziti
samo u Turističkom naselju – postojeći objekt. Ako se ove vrste smještajnih
objekata prostorno nalaze unutar vrste Turističko naselje, tada se ti smještajni
objekti kategoriziraju zasebno i samostalno primjenom propisa koji se na njih
odnose. Smještajnim objektima koji se mogu nalaziti unutar Turističkog naselja
mora poslovati ugostitelj koji posluje Turističkim naseljem. Unutar
turističkog naselja ne mogu se nalaziti smještajni objekti kojima posluju drugi
ugostitelji i/ili objekti u kojima ugostiteljske usluge pružaju
građani.«
Članak
7.
U
članku 12. stavci 1. i 2. mijenjaju se i glase:
»(1)
Turistički apartmani je smještajni objekt u kojem se gostima pružaju samo
usluge smještaja u smještajnim jedinicama ustrojenim i opremljenim tako da gost
može sam pripremati jela.
(2)
Smještajni objekt Turistički apartmani funkcionalna je cjelina koju čini više
smještajnih jedinica u jednoj ili više samostojećih građevina, koje su u
cijelosti namijenjene profesionalnom obavljanu ugostiteljske djelatnosti i
koriste se isključivo u turističke svrhe. Građevine u kojima se nalaze
smještajne jedinice turističkih apartmana ne mogu imati više od 3 etaže.
Iznimno, u postojećim smještajnim objektima smatra se odgovarajućim
zatečeno stanje (etaža) građevina.«
Članak
8.
U
članku 13., u stavku 2., riječi: »je samostojeća građevina koja« brišu
se.
Članak
9.
U
članku 14. stavak 2. briše se.
Dosadašnji stavci: 3., 4. i
5., postaju stavci: 2., 3. i 4.
Članak
10.
Iza
članka 16. mijenja se naslov: »1.1. Nesmetano kretanje i boravak gostiju i
zaposlenog osoblja« tako da glasi:
» 1.1.
Nesmetano kretanje i boravak gostiju i zaposlenog osoblja, te mogućnost
parkiranja motornioh vozila«.
Članak
11.
U članku 17. iza stavka 2.
dodaju se stavci 3. i 4., koji glase:
»(3) Smještajni objekt u
pravilu mora imati osiguranu mogućnost parkiranja motornih vozila: parkiralište
ili garažu, ako ovim Pravilnikom nije drukčije propisano.
(4) Iznimno od odredbe stavka
3. ovog članka, smještajni objekt koji se nalazi na mjestu nedostupnom za promet
motornih vozila ili na mjestu sa zabranom prometa motornih vozila, ne mora imati
osiguranu mogućnost parkiranja motornih vozila.«
Članak
12.
U
članku 18. mijenja se stavak 3. i glasi:
»(3)
Oznake o vrsti, kategoriji, posebnom standardu i posebnoj kvaliteti smještajnog
objekta moraju se isticati na standardiziranoj ploči sukladno ovom
Pravilniku.«
Članak
13.
Iza
članka 28. mijenja se naslov: »1.12. Uvjeti za osobe s posebnim potrebama« tako
da glasi:
»1.12.
Uvjeti za osobe s invaliditetom«
Članak
14.
Članak
29. mijenja se i glasi:
»(1)
Novi smještajni objekti u dijelu: ulaza, komunikacija u zajedničkim prostorima i
sanitarijama u zajedničkim prostorima, moraju ispunjavati uvjete za osobe s
invaliditetom sukladno posebnim propisima, ako ovim Pravilnikom nije drukčije
propisano.
(2) Na
ulaznim vratima smještajne jedinice moraju biti označene odgovarajućim
reljefnim oznakama. Dizala, ako ih smještajni objekt ima moraju imati
odgovarajuću ploču za upravljanje dizalom s reljefnim oznakama i sustav zvučnog
informiranja o smjeru kretanja dizala.«
Članak
15.
U
članku 31., iza alineje četvrte dodaje se alineja peta koja
glasi:
»–
Modul obiteljske sobe (family room) čini ukupna korisna površina: predprostora
(ako ga ima), dvije prostorije ili dva prostora za spavanje i
kupaonice.«
Članak
16.
U
članku 32., u stavku 1., iza alineje četvrte dodaje se alineja peta koja
glasi:
»–
Modul obiteljske sobe (family room) čini ukupna korisna površina: predprostora,
dvije prostorije ili dva prostora za spavanje i
kupaonice.«
Članak
17.
U članku 34., u stavku 1., u
alineji drugoj iza riječi: »modul studio apartmana« stavlja se zarez i dodaju
riječi: » modul apartmana i modul obiteljske sobe (family
room).«
Članak
18.
Članak 36. mijenja se i
glasi:
»(1) Kapacitet smještajnog
objekta utvrđuje se prema broju smještajnih jedinica i njihovom
kapacitetu.
(2) Kapacitet smještajne
jedinice, ako ovim Parvilnikom nije drukčije propisano, određuje
se:
1. za postojeće objekte prema
broju kreveta ovisno o površini propisanog modula,
2. za nove objekte prema
broju kreveta neovisno o površini propisanog modula.
(3) S obzirom na kapacitet
soba može biti:
1. jednokrevetna – ima jedan
krevet za jednu osobu,
2. dvokrevetna – ima dva
kreveta za jednu osobu ili jedan krevet za dvije osobe.
(4) Iznimno od stavka 3. ovog
članka, u postojećim smještajnim objektima soba s obzirom na kapacitet može biti
i trokrevetna ako je površina modula sobe veća za 3 m2 od površine propisane za
dvokrevetnu sobu.
(5) Iznimno od stavka 3. ovog članka, u
jednokrevetnoj i dvokrevetnoj sobi, ako je površina modula sobe veća za
3m2 od propisane za utvrđeni
kapacitet sobe, na zahtjev gosta, može se namjestiti dodatni
krevet.
(6) Obiteljska soba (family
room) u hotelu može imati najviše do četiri kreveta.
(7) S obzirom na kapacitet:
hotelski apartman, studio apartman i apartman, mogu biti:
1. hotelski apartman (suite)
sa dvokrevetnom prostorijom za spavanje,
2.
studio apartman sa najviše četiri kreveta (pomična i/ili fiksna ako su ovim
Pravilnikom dozvoljeni),
3.
apartman sa najviše šest kreveta u tri prostorije za
spavanje.
(8)
Iznimno od stavka 7. ovog članka, na prostorije za spavanje u hotelskom
apartmanu (suite) i apartmanu odgovarajuće mogu se primjeniti odredbe stavka 4.
i 5. ovog članka.
(9)
Iznimno od stavka 7. ovog članka, u smještajnim jedinicama iz istog stavka, u
prostoriji za boravak, ako smještajna jedinica ima takvu prostoriju, mogu biti
dva dodatna kreveta, ako dodatnih kreveta nema u prostoriji/ama za
spavanje.
(10) Kreveti u smještajnoj jedinici,
iznimno, mogu biti smješteni i jedan iznad drugoga - kreveti na kat. Uz krevet
na kat također se obvezno nalaze na odgovarajući način postavljeni propisani
elementi. Postavljanje kreveta na kat nema nikakvog utjecaja na propisanu
površina modula smještajne jedinice koja mora odgovarati propisanoj za kapacitet
sobe.
(11)
Pod pojmom »dodatni krevet« iz odredbi ovog članka podrazumijeva se krevet
postavljen na zahtjev gosta, koji nije stalno namješten u smještajnoj jedinici.
Uz takav krevet ne moraju se nalaziti obvezatni propisani elementi (noćni
ormarić i noćna svjetiljka). Takav krevet ne izražava se u kapacitetu
smještajne jedinice.«
Članak
19.
U
članku 37. riječi: »sanitarije u javnim prostorima i prostorijama namijenjenim
gostima«, zamjenjuju se riječima: »sanitarije u zajedničkim prostorima i
prostorijama namijenjenim gostima (uz recepciju, ugostiteljske sadržaje i dr.),
ako ovim Pravilnikom nije drukčije propisano.«
Članak
20.
U
članku 48: stavak 3. mijenja se i glasi:
»(3)
Kuhinja mora imati sljedeće prostore, opremu, uređaje i pravila
postupanja:
1.
Hlađenu i odvojenu prostoriju za hladnu i obrađenu hranu (salate, umaci i sl.),
ako ovim Pravilnikom nije drukčije Propisano;
2.
Prostore i uređaje za čišćenje i obradu namirnica, s dvodjelnim koritima, s
radnim površinama od nehrđajućeg čelika, odvojeno, za obradu: ribe, mesa,
povrća i voća (ovisno o ponudi jela). Ovi prostori i uređaji mogu se nalaziti i
u funkcionalnoj blizini kuhinje, ako ovim Pravilnikom nije drukčije
propisano;
3.
Odgovarajuće radne površine i police;
4. Koš
za otpatke kraj svake radne površine;
5.
Odgovarajuće uređaje za termičku obradu hrane, pića i
napitaka;
6.
Kuhinjske krpe u uporabi samo u slučaju termičke obrade
hrane;
7.
Uređaje za odvod dima, pare i mirisa, koji omogućavaju da se u ostalim
prostorijama i prostorima smještajnog objekta ne šire
emisije;
8.
Primjereno posuđe odgovarajuće kvalitete;
9.
Obrađena hrana spremljena na temperaturi do najviše 100 C;
10.
Odvojene prostore s dvodijelnim sudoperima za pranje crnog i za pranje bijelog
posuđa, s tekućom toplom i hladnom vodom. Ako se posuđe pere u stroju za pranje
posuđa, tada je dostatan jednodijelni sudoper za svaku od navedenih vrsta
posuđa;
11.
Klima, ako ovim Pravilnikom nije drukčije propisano;
12.
Umivaonik s tekućom toplom i hladnom vodom, sapun, četkica za pranje ruku,
papirnati ručnici ili aparat za sušenje ruku, za osoblje u
kuhinji;
13.
Osoblje mora nositi odjeću i kape namijenjene za rad u kuhinji (kuharsku
odoru);
14.
Znak o zabrani konzumiranja hrane;
15.
Vatrootpornu tkaninu za gašenje požara;
16.
Kutija s materijalom za prvu pomoć na vidnom i lako dostupnom
mjestu.«;
stavak
5. mijenja se i glasi:
»(5)
Sve radne površine i police u kuhinji moraju imati gornju plohu od nehrđajućeg
materijala koji se lako čisti, ne smije biti od drveta.«;
stavak
8. briše se.
Članak
21.
Iza
članka 48. dodaje se nova podtočka 1.16. 3a. i naslov koji
glasi:
»1. 16. 3a. Ostale
kuhinje:
– druga ili druge kuhinje ako postoje uz
kuhinju iz članka 48.
Pravilnika,
– kuhinja u slučaju kada se
pružaju samo usluge doručka i u
smještajnim objektima koji imaju do 25 smještajnih jedinica, a uz usluge doručka pružaju i ostalu
prehranu«
Članak
22.
Iza podtočke 1.16.3a. i
naslova: »Ostale kuhinje . . .« dodaje se članak 48a. koji
glasi:
»Članak
48a.
(1) Iznimno od odredbi članka
48. stavka 1. i 3. ovog Pravilnika, ako smještajni objekt ima više
ugostiteljskih sadržaja u kojima se pružaju usluge prehrane, a koji imaju svaki
svoju kuhinju, tada samo jedna kuhinja mora biti u cijelosti opremljena i
uređena u skladu s odredbama članka 48. ovog Pravilnika, a druga odnosno ostale
kuhinje moraju imati slijedeće prostore, opremu, uređaje i pravila
ponašanja:
1. Najmanje jedan rashladni
uređaj;
2. Najmanje jedan dvodijelni
sudoper, s tekućom toplom i hladnom vodom, za pripremu
namirnica;
3. Odgovarajuće radne
površine i police;
4. Koš za otpatke kraj svake
radne površine;
5. Odgovarajuće uređaje za
termičku obradu hrane, pića i napitaka;
6. Kuhinjske krpe u uporabi
samo u slučaju termičke obrade hrane;
7. Uređaje za odvod dima,
pare i mirisa, koji omogućavaju da se u ostalim prostorijama i prostorima
smještajnog objekta ne šire emisije;
8. Primjereno posuđe
odgovarajuće kvalitete;
9. Klima, ako ovim
Pravilnikom nije drukčije propisano;
10. Umivaonik s tekućom
toplom i hladnom vodom, sapun, četkica za pranje ruku, papirnati ručnici ili
aparat za sušenje ruku, za osoblje u kuhinji;
11.
Osoblje mora nositi odjeću i kape namijenjene za rad u kuhinji (kuharsku
odoru);
12.
Znak o zabrani konzumiranja hrane;
13.
Vatrootpornu tkaninu za gašenje požara;
14. Kutija s materijalom za
prvu pomoć na vidnom i lako dostupnom mjestu.
(2) Iznimno od odredbi članka 48. stavka
1. i 3. ovog Pravilnika, smještajni objekti u kojima se od prehrane pružaju samo
usluge doručka i smještajni objekti koji imaju do 25 smještajnih jedinica, a uz
usluge doručka pružaju i ostalu prehranu, mogu imati kuhinju koja ima slijedeće
prostore, opremu, uređaje i pravila ponašanja:
1. Priručni prostor za
čuvanje namirnica za dnevnu uporabu, u koju svrhu može poslužiti i rashladni
uređaj, koji može biti u funkcionalnoj blizini kuhinje;
2. Najmanje jedan rashladni
uređaj, koji se može nalaziti i u funkcionalnoj blizini
kuhinje;
3. Najmanje jedan dvodjelni
sudoper, s tekućom toplom i hladnom vodom, za pripremu
namirnica;
4. Odgovarajuće radne
površine i police;
5. Koš za otpatke kraj svake
radne površine;
6. Odgovarajuće uređaje za
termičku obradu hrane, pića i napitaka;
7. Kuhinjske krpe u uporabi
samo u slučaju termičke obrade hrane;
8 Uređaje za odvod dima, pare
i mirisa, koji omogućavaju da se u ostalim prostorijama i prostorima smještajnog
objekta ne šire emisije;
9. Primjereno posuđe
odgovarajuće kvalitete;
10. Dvodijelni sudoperi za
pranje crnog i za pranje bijelog posuđa, s tekućom toplom i hladnom vodom. Ako
se posuđe pere u stroju za pranje posuđa, tada je dostatan jednodjelni sudoper
za svaku od navedenih vrsta posuđa;
11. Klima, ako ovim
Pravilnikom nije drukčije propisano;
12. Umivaonik s tekućom
toplom i hladnom vodom, sapun, četkica za pranje ruku, papirnati ručnici ili
aparat za sušenje ruku, za osoblje u kuhinji;
13. Osoblje mora nositi
odjeću i kape namijenjene za rad u kuhinji (kuharsku
odoru);
14. Znak o zabrani
konzumiranja hrane;
15. Vatrootpornu tkaninu za
gašenje požara;
16. Kutija s materijalom za
prvu pomoć na vidnom i lako dostupnom mjestu.
(4) Na kuhinje iz stavka 1. i
2. ovog članka, na odgovarajući način, primjenjuju se odredbe članka 48. stavka
2., 5., 6. i 7. i odredbe članka 49. ovog Pravilnika.«
Članak
23.
U članku 49. u stavku 2.
broj: »1,80 m« zamjenjuje se brojem: »2,00 m«.
Članak
24.
Članak 50. mijenja se i
glasi:
»(1) Ugostitelj koji posluje
s više smještajnih objekata u kojima se pružaju usluge prehrane, može pripremu i
obradu namirnica za pripremanje jela u tim smještajnim objektima organizirati na
jednom mjestu – u centralnoj pripremnici namirnica.
(2)
Centralna pripremnica namirnica mora imati:
1.
Odgovarajuće rashladne uređaje za čuvanje neobrađenih namirnica;
2.
Odgovarajuće rashladne odnosno termičke uređaje za odlaganje obrađenih i
poluobrađenih namirnica i proizvoda;
3. Odgovarajuće uređaje za
termičku obradu hrane;
4. Uređaje za odvod dima,
pare i mirisa;
5. Radne površine i
police;
6. Kraj svake radne površine
koš za otpatke;
7. Zasebne prostore (boksove)
s odgovarajućim koritima i radnim površinama od nehrđajućeg čelika, za pripremu
namirnica, odvojeno, za obradu: ribe, mesa, povrća;
8. Strojeve i pribor za
obradu namirnica;
9. Posuđe za odgovarajuće
namjene;
10. Odvojene prostore s
dvodijelnim sudoperima za pranje crnog i za pranje bijelog posuđa, s tekućom
tolom i hladnom vodom. Ako se posuđe pere u stroju za pranje posuđa, tada je
dostatan jednodijelni sudoper za svaku od navedenih vrsta
posuđa;
11. Za potrebe osoblja
poseban umivaonik s tekućom hladnom i toplom vodom, odgovarajućim priborom i
sredstvom za pranje, dezinfekciju i sušenje ruku;
12. Osoblje mora nositi
odjeću i kape namijenjene za rad u kuhinji (kuharsku
odoru);
13. Upozorenje o zabrani
konzumiranja hrane, izloženo na vidljivom mjestu;
14. Kutiju opremljenu
materijalom za prvu pomoć, na vidnom i lako dostupnom mjestu;
15. Vatrootpornu tkaninu za
gašenje požara;
16. Odgovarajuću opremu i
uređaje za dostavu obrađenih namirnica, koji udovoljavaju sanitarnim
uvjetima.
(3) Na centralnu pripremnicu
namirnica odgovarajuće se primjenjuju odredbe članka 48. stavka 2., 5., 6. i 7.
i odredbe članka 49. ovog Pravilnika.
Članak
24.
Članak 57. mijenja se i
glasi:
»(1) Za zaposleno osoblje
smještajni objekt mora imati: garderobu, odgovarajući broj sanitarija (zahodi,
tuš kupaonice) i druge prostorije.
(2) U garderobi ili
odgovarajućoj prostoriji, za svaku zaposlenu osobu mora biti garderobni ormarić
s ključem. Za osoblje koje radi na pripremanju i usluživanju jela mora biti
osiguran dvodijelni garderobni ormarić. Radna odjeća osoblja koje radi na
pripremi jela ne smije se odlagati u ormarić u isti dio gdje se odlaže osobna
odjeća.
(3) Smještajni objekt u kojem
se pružaju ugostiteljske usluge u bilo kojoj vrsti odnosno prostoru ili
prostoriji ugostiteljskog sadržaja za osoblje koje podliježe sanitarnom nadzoru,
ako ovim Pravilnikom nije drukčije propisano, mora imati
sanitarije:
1. jedan zahod, pisoar na
tekuće ispiranje, predprostor u kojem je umivaonik s tekućom toplom i hladnom
vodom,
2. jednu tuš
kabinu.
(4) Za zaposleno osoblje koje
ne podliježe sanitarnom nadzoru, ako ovim Pravilnikom nije drukčije propisano,
smještajni objekt mora imati sanitarije:
1. jedan zahod za žene s
predprostorom u kojem je umivaonik s tekućom toplom i hladnom
vodom
2.
jedan zahod za muškarce s prostorom u kojem je pisoar i predprostorom s
umivaonikom,
3.
jednu tuš kupaonicu.
(5)
Iznimno od odredbi stavka 1. i 4., ovog članka, smještajni objekt u kojem u
jednoj smjeni radi do 5 osoba i smještani objekt koji ima do 25 smještajnih
jedinica, ne moraju imati sanitarije za osoblje koje ne podliježe sanitarnom
nadzoru. To osoblje može se služiti sanitarijama u zajedničkim prostorima u
smještajnom objektu.
(6) Sanitarije za zaposleno osoblje
moraju biti odgovarajuće opremljene opremom i priborom za održavanje higijene.
Moraju biti smještene tako da im osoblje može prići ne prolazeći prostorijama i
prostorima namjenjenim gostima smještajnog objekta. Sanitarije za osoblje koje
podliježe sanitarnom nadzoru moraju biti u blizini radnih prostorija toga
osoblja odnosno u prostoru koji s tim prostorijama čini funkcionalnu
cjelinu.
(7)
Smještajni objekt u kojem u jednoj smjeni radi više od 20 osoba mora imati
blagovaonicu ili poseban prostor za blagovanje zaposlenog osoblja, ako ovim
Pravilnikom nije drukčije propisano.
(8)
Iznimno od stavka 7. ovog članka, ako sa više smještajnih objekata na istoj
lokaciji posluje jedan ugostitelj, tada ti objekti mogu imati jednu zajedničku
blagovaonicu za zaposleno osoblje iz svih smještajnih
objekata.«
Članak
25.
Članak
59. mijenja se i glasi:
»(1)
Postojeći smještajni objekti kategoriziraju se u sljedeće
kategorije:
1.
Vrsta: »Hotel« kategorizira se u četiri kategorije:
– dvije
zvjezdice,
– tri
zvjezdice,
–
četiri zvjezdice,
– pet
zvjezdica.
Depandansa hotela
kategorizira se kao i hotel, ako ovim Pravilnikom nije drukčije
propisano.
2.
Vrsta: »Aparthotel« kategorizira se u četiri kategorije:
– dvije
zvjezdice,
– tri
zvjezdice,
– četiri zvjezdice,
– pet
zvjezdica.
Depandansa aparthotela
kategorizira se kao i aparthotel, ako ovim Pravilnikom nije drukčije
propisano.
3. Vrsta: »Turističko
naselje« kategorizira se u četiri kategorije:
– dvije
zvjezdice,
– tri zvjezdice,
– četiri zvjezdice,
– pet
zvjezdica.
4. Vrsta: »Turistički
apartmani« kategorizira se u tri kategorije:
– dvije
zvjezdice,
– tri zvjezdice,
– četiri zvjezdice.
5. Vrsta: »Pansion«
kategorizira se u dvije kategorije:
–
standard,
– komfor.
6. Vrsta: »Guest house«
kategorizira se u dvije kategorije:
–
standard,
–
komfor.
(2)
Novi smještajni objekti kategoriziraju se u slijedeće
kategorije:
1.
Vrsta: »Hotel« kategorizira se u tri kategorije:
– tri
zvjezdice,
–
četiri zvjezdice,
– pet
zvjezdica.
Depandansa hotela
kategorizira se kao i hotel, ako ovim Pravilnikom nije drukčije
propisano.
2.
Vrsta: »Aparthotel« kategorizira se u tri kategorije:
– tri
zvjezdice,
–
četiri zvjezdice,
– pet
zvjezdica.
Depandansa aparthotela
kategorizira se kao i aparthotel, ako ovim Pravilnikom nije drukčije
propisano.
3.
Vrsta: »Turističko naselje« kategorizira se u tri
kategorije:
– tri
zvjezdice,
–
četiri zvjezdice,
– pet
zvjezdica.
4.
Vrsta: »Turistički apartmani« kategorizira se u dvije
kategorije:
– tri
zvjezdice,
–
četiri zvjezdice.
5. Vrsta: »Pansion«
kategorizira se u jednu kategoriju:
– komfor.
(3) Depandansa pripadajuća
smještajnom objektu kategorizira se odgovarajućom primjenom elemenata propisanih
za kategorizaciju smještajnog objekta kojem pripada.
(4) Iznimno od odredbe stavka
1. točke 1. i 2. ovog članka, depandanse u postojećim smještajnim objektima,
osim depandanse u postojećem smještajnom objektu koji se kategorizira s dvije
zvjezdice, mogu se kategorizirati jednu kategoriju niže od smještajnog
objekta kojem pripadaju.
(5) Najniža kategorija
utvrđena za pojedinu vrstu smještajnog objekta podrazumijeva minimalne
uvjete koji određuju tu vrstu objekta polazeći od propisanih razlika u
kategorijama između postojećih i novih smještajnih
objekata.«
Članak
26.
U članku 65. stavak 4.
mijenja se i glasi:
»(4) Hotelu koji ispuni
uvjete iz stavka 3. ovog članka, privremeno obavljanje djelatnosti odobrit će se
kako slijedi:
1. hotelu za koji se
zahtijeva tri zvjezdice – na rok od 3 mjeseca,
2. hotelu za koji se
zahtijeva četiri zvjezdice – na rok od 4 mjeseca,
3. hotelu za koji se
zahtijeva pet zvjezdica - na rok od 6 mjeseci.
Članak
27.
U članku 66. stavak 3. briše
se.
Članak
28.
Iza
članka 66. dodaje se točka 3. i naslov koji glasi:
»3.
Ponovna kategorizacija - po službenoj dužnosti Ministarstva
turizma«
Članak
29.
Iza
točke 3. » Ponovna kategorizacija - po službenoj dužnosti Ministarstva turizma«
dodaje se članak 66a. koji glasi:
»Članak
66a.
(1) U
skladu sa zakonom smještajni objekti iz skupine »hoteli« koji su kategorizirani
kategoriziraju se ponovno po proteku roka od tri godine od dana donošenja
rješenja o prvobitnoj kategorizaciji odnosno svake tri godine. Postupak ponovne
kategorizacije sukladno zakonu provodi Ministarstvo turizma po službenoj
dužnosti. U ovom postupku, može se, ako se ispune zakonom propisani uvjeti,
promijeniti kategorija smještajnog objekta.
(2) U
postupku ponovne kategorizacije iz stavka 1. ovog članka, činjenično stanje u
smještajnim objektima utvrđivat će se vodeći računa o propisima koji su bili na
snazi u vrijeme prvobitnog donošenja rješenja (rješenja koje je doneseno u
skladu s ovim Pravilnikom). Slijedom toga, svi elementi utvrđeni po ranije
važećem propisu, koje po prirodi stvari nije moguće izmijeniti, odnosno
uskladiti sa propisom koji se primjenjuje u vrijeme provedbe ponovne
kategorizacije smatrat će se dostatnima prema zatečenom stanju. Ova odredba će
se primjeniti uz uvjet da u smještajnom objektu nije došlo do promjena koje bi
uzrokovale pad kategorije i primjenom ranije važećeg
propisa.«
Članak
30.
U
članku 67. stavku 2. iza točke 16. dodaje se točka 17. koja
glasi:
»17. ZA
OSOBE S INVALIDITETOM«
Članak
31.
Članak
70. mijenja se i glasi:
»(1) U
skladu sa zakonom zahtjev za razvrstavanje i kategorizaciju smještajnih objekata
u vrste: Hotel, Aparthotel, Turističko naselje i Turistički apartmani,
podnosi se Ministarstvu turizma.
(2)
Zahtjev iz stavka 1. mora sadržavati podatke o:
1. Podnositelju
zahtjeva;
2. Lokaciji, vrsti i nazivu
objekta, razdoblju poslovanja;
3. Kategoriji koja se
zahtijeva, maksimalnom smještajnom kapacitetu objekta i uslugama koje se u
objektu pružaju;
4. Ukupnoj površini prostora,
broju smještajnih jedinica i pobližim podacima o vrstama smještajnih
jedinica kojima objekt raspolaže, njihovom uređenju i opremi i dr., sanitarijama
i pojedinim sanitarnim elementima za goste (vrstama i broju sanitarnih
elemenata), te drugim obveznim i neobveznim elementima i sadržajima u
objektu;
5. Voditelju poslovanja.
(3) Zahtjev se može podnijeti
i na preslici propisanih Priloga ovog Pravilnika za pojedinu vrstu smještajnog
objekta, uz uvjet da se preslika Priloga koristi kao obrazac i podaci popune u
koloni »PRIMJEDBE« koja je utvrđena u nastavku materijalnog dijela propisa, a
ostali traženi podaci u skladu s ovim člankom daju se na posebnom podnesku.
(4) Zahtjev mora biti
popraćen sljedećom dokumentacijom (dokaznim sredstvima):
1. Izvatkom iz Sudskog
registra o registriranoj djelatnosti i osobama ovlaštenim za zastupanje
podnositelja zahtjeva, odnosno rješenjem o upisanom obrtu i/ili preslikom
obrtnice;
2.
Preslikom radne knjižice voditelja poslovanja ili drugim dokumentima iz kojih je
čitljiv radni status voditelja poslovanja u objektu i stručna sprema kojom
raspolaže;
3. O
pravu korištenja poslovnog prostora;
4.
Grafičkim rješenjem smještajnog objekta;
5. Na
zahtjev voditelja postupka, po ukazanoj potrebi, drugim dokumentima kojima se
potkrepljuju činjenice koje treba utvrditi u skladu sa zakonom i ovim
Pravilnikom.«
Članak
32.
Iza
članka 70. dodaje se članak 70a. koji glasi:
»Članak
70a.
(1) U
skladu sa zakonom zahtjev za razvrstavanje smještajnih objekata u vrste:
Pansion i Guest house, podnosi se uredu državne uprave u županiji, odnosno
Nadležnom uredu državne uprave u Gradu Zagrebu (dalje u tekstu: Nadležni uredi),
ovisno gdje se nalazi smještajni objekt.
(2) Odredbe stavaka 2., 3. i 4., članka
70. ovog Pravilnika na odgovarajući način primjenjuju se i pri podnošenju
zahtjeva iz stavka 1. ovog članka.
Članak
33.
Članak
72. mijenja se i glasi:
(1)
Razvrstavanje i kategorizacija smještajnih objekata iz nadležnosti Ministarstva
turizma provodi se: uvidom u zahtjev i priložene dokaze, utvrđivanjem činjenica
očevidom u objektu i primjenom odredbi materijalnog zakona i ovog Pravilnika na
utvrđeno činjenično stanje. Očevid u objektima obavljaju komisije Ministarstva
turizma koje sačinjavaju najmanje dva člana. Komisije imenuje ministar turizma,
na način da službenika ministartva koji je voditelj postupka do donošenja
rješenja određuje za predsjednika komisije.
Ostale članove komisija
ministar određuje:
– iz redova službenika
Ministarstva sukladno rasporedu na poslove,
– po ocijenjenoj potrebi,
putem zamolbe za suradnju u skladu sa zakonom, iz redova službenika nadležnih
ureda,
– po ocijenjenoj potrebi, iz
redova stručnjaka iz područja ugostiteljstva i turizma i iz drugih
područja.
(2) Komisije iz stavka 1.
ovog članka, ministar imenuje za svaki ili više očevida, odnosno za postupanje u
kontinuitetu.
(3) Razvrstavanje smještajnih
objekata u vrste: Pansion i Guest house, iz nadležnosti nadležnih ureda, provodi
se na način sukladan stavku 1. ovog članka, s tim da komisije za očevid u tim
objektima čine isključivo dva člana od kojih je jedan službenik nadležnog ureda
– voditelj postupka do donošenja rješenja, a drugi član je službenik nadležnog
ureda koji radi na odgovarajućim poslovima. Komisije imenuje čelnik
nadležnog ureda.
Članak
34.
Mijenjaju se elementi za
kategorizaciju smještajnih objekata utvrđeni u prilozima ovoga Pravilnika i
to:
–
elementi u Prilogu I. »ELEMENTI ZA KATEGORIZACIJU HOTELA – POSTOJEĆI
OBJEKTI«,
– elementi u Prilogu II.
»ELEMENTI ZA KATEGORIZACIJU HOTELA – NOVI OBJEKTI«,
– elementi u Prilogu III.
»ELEMENTI ZA KATEGORIZACIJU APARTHOTELA – POSTOJEĆI
OBJEKTI«,
–
elementi u Prilogu IV. »ELEMENTI ZA KATEGORIZACIJU APARTHOTELA – NOVI
OBJEKTI«,
– elementi u Prilogu V.
»ELEMENTI ZA KATEGORIZACIJU TURISTIČKOG NASELJA – POSTOJEĆI
OBJEKTI«,
– elementi u Prilogu VI.
»ELEMENTI ZA KATEGORIZACIJU TURISTIČKOG NASELJA – NOVI
OBJEKTI«,
– elementi u Prilogu VII.
»ELEMENTI ZA KATEGORIZACIJU TURISTIČKIH APARTMANA – POSTOJEĆI
OBJEKTI«,
– elementi u Prilogu VIII.
»ELEMENTI ZA KATEGORIZACIJU TURISTIČKIH APARTMANA – NOVI
OBJEKTI«,
– elementi u Prilogu IX.
»ELEMENTI ZA KATEGORIZACIJU PANSIONA – POSTOJEĆI OBJEKTI«,
– elementi u Prilogu X.
»ELEMENTI ZA KATEGORIZACIJU PANSIONA –
NOVI OBJEKTI«,
– elementi u Prilogu XI.
»ELEMENTI ZA KATEGORIZACIJU GUEST HOUSE – POSTOJEĆI
OBJEKTI«,
svi tako da glase sukladno
istoimenim prilozima u privitku ovog Pravilnika.
Članak
35.
U Prilogu XII. »Grafička
rješenja standardiziranih ploča za označavanje vrste i kategorije smještajnih
objekata iz skupine hoteli« riječi: »naziv i vrsta smještajnog objekta«
zamjenjuju se riječima: »naziv vrste smještajnog objekta«.
Članak
36.
Prilog XIV. »Elementi za
posebne standarde za vrstu: »Hotel« »dopunjuju se posebnim standadom za osobe s
invaliditetom, koji glasi:
(dopuna u privitku ovog
Pravilnika na posebnom Prilogu)
Članak
37.
Prilog XV. »Grafička rješenja
standardiziranih ploča za posebne standarde za vrstu: »Hotel« dopunjuje se
grafičkim rješenjem standardizirane ploče posebnog standarda za osobe s
invaliditetom, koji glasi:
(dopuna u privitku ovog
Pravilnika na posebnom Prilogu)
Članak
38.
Usklađivanje smještajnih
objekata s odredbama članka 14. stavka 2. ovog Pravilnika mora se provesti u
roku od tri godine od dana stupanja na snagu ovog
Pravilnika.
Članak
39.
O zahtjevima za razvrstavanje
i kategorizaciju smještajnih objekata u vrste: Pansion i Guest house, koji su na
dan stupanja na snagu ovog Pravilnika zatečeni u postupku upravnog
rješavanja u Ministarstvu turizma, odlučit će Ministarstvo
turizma.
Članak
40.
Ovaj Pravilnik stupa na snagu
osmog dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
Klasa:
011-01/03-01/63
Urbroj: 529-04-03-1
Zagreb, 28. srpnja
2003.
Ministrica turizma
Pave Župan
Rusković, v. r.
17. POSEBNI STANDARD: ZA OSOBE S
INVALIDITETOM
17.
POSEBNI STANDARD: ZA OSOBE S INVALIDITETOM
17. POSEBNI STANDARD: ZA OSOBE S
INVALIDITETOM17. POSEBNI STANDARD:
ZA OSOBE S INVALIDITETOM
OBVEZNI ELEMENTI
Okoliš
objekta:
Ima
Nema
1. Staze široke najmanje 1,20 m.
L
L
2. Rampe na stazama i pločnicima
za
savladavanje razlika u visini, ako
razlike postoje, nagiba do 1:12
L
L
3. Površina staza i rampa ravna
i
protuklizna
L
L
Pristup
objektu
4. Pristupačna parkirališna mjesta za
5%
od ukupnog broja smještajnih
jedinica
L
L
5. Parkirališna mjesta vidno označena
L
L
6. Širina parkirališnog mjesta
najmanje
3,60 m, preporučljivo 3,90 m
L
L
7. Parkirališno mjesto na udaljenosti
do
50 m od ulaza u građevinu
L
L
8. Rampa uz stubište za pristup
objektu
nagiba do 1:10
L
L
9. Rampa široka najmanje 0,90 m
L
L
10. Podest dug 1,20 m na početku i kraju
rampe
te na svakih 10,00 m i na
svakoj promjeni smjera
L
L
11. Površina rampe neklizajuća
L
L
12. Dimenzija ulaznog podesta koja
omogućava
slobodan krug za kretanje
invalidskih kolica promjera najmanje
1,50
L
L
13. Automatsko otvaranje ulaznih vrata
s
intervalom otvaranja min. 5 s
L
L
14. Svjetla širina vrata najmanje 0,80 m
L
L
15. Dvokrilna vrata: širina jednog
krila
najmanje 0,80 m
L
L
16. Vjetrobran širine koja omogućuje
slobodan
krug za okretanje invalidskih
kolica promjera najmanje 1,5 m
L
L
17. Otirači pred vratima u razini s podom
i
učvršćeni
L
L
18. Pragovi vrata niži od 20 mm
i zaobljeni
L
L
Recepcija
19. Dio recepcijskog pulta postavljen
na visinu
od 0,90 m od poda
L
L
20. Jedan telefon pristupačan korisnicima
u
invalidskim kolicima na visini od
0,90 do 1,40 m
L
L
Sanitarije
u javnim prostorima
21. Na ulazu istaknuta reljefna oznaka
na visini
od 1,5 m
L
L
22. Jedna unisex zahodska školjka
pristupačna
korisnicima u invalidskim
kolicima u svakoj smještajnoj i
ugostiteljskoj
građevini
L
L
23. Zahodska školjka postavljena na
visinu od
0,45 do 0,50 m
L
L
24. Razmak od prednjeg ruba školjke do
stražnjeg
zida min. 0,65 m
L
L
25. Slobodan prostor bočno uz WC
školjku od min.
90 cm
L
L
26. Rukohvati s obje strane zahodske
školjke
(zidni, a s druge strane školjke
– sklopivi)
L
L
27. Razmak između zahodske školjke i
najbližeg
zida na kojemu je montiran
rukohvat od 0,45 do 0,50 m
L
L
28. Rukohvati uz zahodsku školjku
postavljeni na
visini od 0,85 do
0,95 mm i postavljeni 0,15 m od
bočnog ruba školjke
L
L
29. Pristupačan umivaonik s toplom i
hladnom
vodom s jednoručnom
mješalicom postavljen na visinu od
0,80 do 0,85 m
L
L
30. Donji rub ogledala na visini koja ne
prelazi
1,00 m ili nagnuto ogledalo
ako je smješteno na većoj visini
od 1,00
m
L
L
31. Sklopke na vodokotlićima i toaletni
papir
postavljene na visinu
0,50–1,20 m
L
L
32. Mjesto za manevriranje invalidskim
kolicima
uz svaku sanitariju –
najmanje promjera 1,50 m
L
L
33. Otvor vrata širok najmanje 0,80 m
L
L
34. Kvake jednostavne za rukovanje
jednom rukom
i nisu okrugle
L
L
35. Okov za rukovanje vratima (kvake,
brave,
ručke itd.) postavljeni do visine
od 1,20 do 1,40
L
L
36. Pragovi vrata niži od 20 mm
i zaobljeni
L
L
Horizontalne
i vertikalne komunikacije
37. Pristupačan put s invalidskim kolicima
do
dizala
L
L
38. Pristupačne sve etaže sa
smještajnim
(ugostiteljskim) sadržajima za osobe
s posebnim potrebama
L
L
39. Dizalo za goste u objektima s jednim
katom
(dva nivoa na više)
L
L
40. Dizalo minimalne unutarnje dimenzije
kabine
1,00¤1,30 m
L
L
41. Širina otvora vrata dizala
najmanje
0,80
L
L
42. Kontrolna tabla kraj ulaza u dizalo
s
reljefnim oznakama na visini od
0,90 do 1,40 m
L
L
43. Tabla za upravljanje dizalom s
reljefnim
oznakama na visini od 0,9
do 1,40 m
L
L
44. Interval otvaranja i zatvaranja vrata
dizala
najmanje 10 sekundi
L
L
45. Rukohvati u kabini dizala postavljeni
na
visinu od 0,85 m
L
L
46. Zaštitne ograde oko povišenih
dijelova
podova viših od 0,40 m
L
L
47. Svjetla širina hodnika najmanje 1,50 m
L
L
48. Razlike u visinama hodnika svladane
rampama
ili elevatorima
L
L
Smještajne
jedinice
49. Objekt mora imati najmanje 5%
smještajnih
jedinica koje su
pristupačne osobama u invalidskim
kolicima
L
L
50. Ulaz u smještajne jedinice označen
reljefno
brojem ili drugom oznakom
na visini od 1,50 m
L
L
51. Kupaonica u smještajnoj
jedinici
pristupačna
L
L
52. Slobodni prostor od ulaznih vratiju
u
smještajnoj jedinici za pristup krevetu
i ostalom namještaju minimalne
širine
do 0,90 m
L
L
53. Slobodan prostor uz krevet minimalne
dužine
1,50 m i širine 0,90 m
L
L
Kupaonica
54. Unisex zahodska školjka
pristupačna
korisnicima u invalidskim kolicima u
svakoj smještajnoj
ugostiteljskoj
građevini
L
L
55. Zahodska školjka postavljena na
visinu od
0,45 do 0,50 m
L
L
56. Rukohvati s obje strane zahodske
školjke
(zidni, a s druge strane
školjke – sklopivi)
L
L
57. Razmak između zahodske školjke i
najbližeg
zida na kojemu je montiran
rukohvat od 0,45 do 0,50 m
L
L
59. Rukohvati uz zahodsku školjku udaljeni
od
zida 35 do 40 mm
L
L
60. Sklopke na vodokotlićima i toaletni
papir
postavljeni na visinu od
0,50–1,20 m
L
L
61. Pristupačan umivaonik postavljen na
visinu
od 0,80 do 0,85 m
L
L
62. Donji rub ogledala na visini koja ne
prelazi
1,00 m ili nagnuto ogledalo
ako je smješteno na većoj visini
od 1,00
m
L
L
63. Pristupačan tuš i/ili kada
L
L
64. Kabina za tuširanje sa zaobljenim
pragom
koji nije 13 mm viši od
okolnog poda
L
L
65. Kabina za tuširanje može imati pod
spušten u
odnosu na pod kupaone
ne više od 20 mm
L
L
66. Tuševi u kabinama za tuširanje
opremljeni
elastičnom cijevi dugom
najmanje 1,50 m
L
L
67. Mjesto za manevriranje invalidskim
kolicima
– najmanje promjera 1,50 m
L
L
68. Otvor vrata širok najmanje 0,80 m
L
L
Ugostiteljski
sadržaji
69. Restorani ili dijelovi restorana i
prostora
za posluživanje jela
pristupačni osobama u invalidskim
kolicima
L
L
70. Svjetla širina vrata najmanje 0,80 m
L
L
71. Kvake jednostavne za rukovanje
jednom rukom
i nisu okrugle
L
L
72. Okov za rukovanje vratima (kvake,
brave,
ručke itd.) postavljen do visine
od 1,20 do 1.40 m
L
L
73. Pragovi vrata niži od 20 mm i
zaobljeni
L
L
74. Otirači pred vratima u razini s podom
i
učvršćeni u kutovima
L
L
75. Svjetla širina hodnika najmanje 1,50 m
L
L
76. Stolovi u restoranima i
blagavaonicama
prilagođeni za korisnike u invalidskim
kolicima najmanje 70
cm slobodnog
prostora ispod ploče stola
L
L
– istovjetni obvezni elementi koji su
ispunjeni pri kategorizaciji hotela smatraju se ispunjenima i po obvezi posebnog
standarda
– kupaonica za osobe s invaliditetom ne
treba imati propisanu kadu bez obzira na traženu kategoriju.
DOPUNA PRILOGA
XV
GRAFIČKA RJEŠENJA
STANDARDIZIRANIH PLOČA ZA POSEBNE STANDARDE ZA VRSTU
HOTEL
Standardizirana
ploča za označavanje posebnog standarda za osobe s invaliditetom
za vrstu hotel je metalna ploča (podloga srebrno-metalne boje), a u tamnoplavoj
boji je ilustracija posebnosti usluge. Dimenzije standardizirane ploče su: 20 ¤
20 cm (kvadrat s polukružnim kutevima).